Suze van As
Suze van As Love & Life 26 mei 2019

Luister naar je lichaam: dit kun je doen tegen je slapeloze nachten

‘s Avonds voelt je bed net zo comfortabel als een stuk karton, en ‘s ochtends als je eruit moet is je bed getransformeerd in de heerlijkste plek op aarde. Waarom kun je niet gewoon lekker slapen?

Misschien kun je maar niet in slaap vallen omdat je je gedachten niet kan stopzetten. Of het nou gaat over een schoolopdracht, je werk of iets anders – je lichaam protesteert en laat je maar niet rusten. Je slaapproblemen kunnen ook te maken hebben met iets heel anders, maar vaak komt het door stress. Deze vijf dingen kun je doen tegen je slapeloosheid.

1. Zorg dat je regelmaat hebt qua bedtijd

Slaap is homeostatisch gereguleerd. Dit houdt in dat je steeds meer slaap nodig gaat hebben, des te minder je slaapt. Overigens geldt dit ook andersom: des te meer je slaapt, des te minder slaap je nodig hebt. Zorg er dus voor dat je in een routine komt qua bedtijd, zodat je brein doorheeft wanneer het tijd is om te gaan slapen.

2. Leg die telefoon aan de kant

Het blauwe licht van je telefoonscherm geeft je brein het signaal dat het nog geen nacht is en dat je wakker moet blijven. Zelfs als je de nachtstand aan hebt staan, is het licht nog te fel. Probeer minstens één uur voor het slapen gaan niet meer naar een beeldscherm te kijken, pak bijvoorbeeld een boek en ga wat lezen in bed.

3. Even wat minder cafeïne, alsjeblieft

Als je elke ochtend en avond koffie nodig hebt, en het je zonder koffie niet lukt om op gang te komen – dan is dit hoogstwaarschijnlijk de reden dat je lang wakker ligt. Drink na acht uur ‘s avonds geen koffie meer en je zult merken dat je beter gaat slapen.

4. Minder alcohol

Als het op je gezondheid aankomt kun je sowieso beter geen alcohol drinken, maar een wijntje op z’n tijd is zo lekker. Er wordt zelfs gedacht dat het helpt met in slaap vallen, maar dit is helaas een beetje een fabeltje. Vooral in de paar uur voordat je gaat slapen is het geen goed idee om alcohol te drinken, omdat je met alcohol in je systeem oppervlakkiger slaapt.

5. Probeer je werk niet mee naar de slaapkamer te nemen

Je mag best vanuit huis werken, maar probeer dit gewoon niet in je slaapkamer te doen. Het is dan namelijk heel erg verleidelijk om vanuit bed te gaan werken en dat is niet goed! Je brein gaat zo namelijk je bed associëren met werktaken, waar je alert en wakker voor moet zijn. En dat is nou net niét waar je je bed mee moet associëren.

elite daily

Reageer op artikel:
Luister naar je lichaam: dit kun je doen tegen je slapeloze nachten
Sluiten