Doe jezelf een plezier en neem deze noodzakelijke maatregen als jij gaat sporten in deze hitte

Heerlijk hoor, dit zomerse weer. Toch zijn er wel een aantal maatregelen nodig om het leuk te houden, zeker als je van plan bent te gaan sporten. In deze hitte gaat dat namelijk niet zomaar, je moet goed op jezelf passen en de nodige voorbereidingen treffen.

Als het warmer is dan 28 graden is sporten voor iedereen risicovol, ook als jij ontzettend fit bent. Bij een intensieve training kan het voorkomen dat jouw lichaam niet weet hoe het de warme af moet voeren, wat lijdt tot hittekrampen of een zonnesteek. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Maatregelen die je neemt als je gaat sporten in de hitte

Wees niet eigenwijs en neem de volgende maatregelen als jij gaat sporten de komende dagen.

1. Smeer jezelf in met een hoge factor

Als je buiten gaat sporten is het noodzakelijk dat jij je lichaam insmeert met een hoge factor die waterproof is, omdat je gaat zweten. Je wil geen huidschade oplopen tijdens het sporten, dus smeer je om de twee uur in.

2. Drink genoeg

Het lijkt erg voor de hand liggend, maar we willen toch nog even benadrukken dat je écht genoeg moet drinken. Drink niet alleen tijdens het sporten, maar ook ervoor. Drink voor het sporten wat glazen water en tijdens het sporten een isotone drankje. Dit is een drankje dat bestaat uit water, zout en suiker. Het lichaam neemt dit ontzettend snel op en het lest je dorst.

3. Eet genoeg

Het is begrijpelijk dat je in de hitte wat minder trek hebt dan normaal, dat hebben we allemaal. Toch is het belangrijk dat je normaal eet voor je gaat sporten, een gezonde maaltijd doet wonderen. Van onder meer mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen krijg je veel energie, dus eet dit als je geen bord eten weg krijgt.

4. Ga niet op het heetste moment van de dag

Tussen 12:00 en 15:00 is de dag op z’n allerheetst, dit is niet het moment om te sporten. Doe jezelf een lol en vermijd dit moment van de dag. Vroeg in de ochtend of ‘s avonds zijn tijdens de hitte de beste momenten om te sporten.

5. Sport in de schaduw

Probeer zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken tijdens je activiteiten. Doe dit door bijvoorbeeld in het bos te gaan hardlopen of in de schaduw je fitness oefeningen te doen. Daarnaast is het heel belangrijk om rustig op te bouwen, je lichaam heeft langer de tijd nodig om te wennen aan de hitte.

6. Ga tot 70%

Normaal is het hartstikke goed dat jij voor de volle honderd procent gaat, maar in deze hitte is het gevaarlijk. Ga niet verder dan tot zeventig procent van je kunnen.

7. Houd je hoofd koel

Koel je hoofd steeds af met wat water of een natte handdoek. Als de hitte naar je bol stijgt, ben je heel ver van huis.

8. Check je urine

Houd je urine in de gaten als jij meerdere keren in de hitte hebt gesport. Donkere urine wijst op namelijk uitdroging.

We willen je echt op het hart drukken om voorzichtig te zijn en goed naar je lichaam te luisteren. Een keertje sporten overslaan is echt geen drama.

Manners

Reageer op artikel:
Doe jezelf een plezier en neem deze noodzakelijke maatregen als jij gaat sporten in deze hitte
Sluiten