Mag het allemaal wat minder? Zo lukt het óók jou om te stoppen met binge-watching

Maar wanneer je binge-watching zorgelijke vormen gaat aannemen (lees: nachten doorhalen, een verwaarloosd sociaal leven), dan is het tijd voor drastische maatregelen. Met deze tips verander je jezelf van couch potato naar gezonde mediagebruiker.

Maak je slaapkamer een schermvrije zone
De verleiding is groter wanneer elektronische apparaten binnen handbereik zijn, om over de straling die hier vanaf komt nog maar te zwijgen. Wees jezelf daarom voor en maak je slaapkamer een schermvrije zone (nee, ook geen telefoon om je wekker op te zetten, maar een échte wekker). Geen series + geen straling = goede nachtrust.

Verzin alternatieven
Zoek uit wanneer je het meest vatbaar bent voor de verleidingen van Netflix en ga op zulke momenten juist iets anders doen. Binge-watching is de perfecte activiteit bij uitstelgedrag of verveling. Zorg er daarom voor dat je alternatieven voorhanden hebt. Hoewel de eerste vijf minuten héérlijk kunnen zijn, voel je je na aflevering vier ongetwijfeld onproductief en ellendig. Be strong!

Zie iedere aflevering als een beloning
Sta jezelf alleen toe om een aflevering te kijken als je je to-do lijstje hebt afgewerkt of als je naar de sportschool bent geweest. Óf spreek met jezelf af dat je alleen series mag kijken terwijl je aan het sporten bent. Die 45 minuten op de loopband zijn nog nooit zo productief geweest.

Zet autoplay uit
We hebben een haat-liefdeverhouding met deze beruchte Netflix functie. Voordat je er zelf ook maar over hoeft na te denken, speelt autoplay de volgende aflevering al voor je af. Heel slim van Netflix, maar minder fijn voor jou als je meer gedaan wil krijgen op een dag. Zet hem daarom uit door naar je streaming-account te gaan en ‘Playback Settings’ aan te klikken. Zet vervolgens de functie ‘Play next episode automatically’ uit en haal weer met een gerust hart adem.

Maak afspraken met jezelf
Je hoeft natuurlijk niet helemaal cold turkey te gaan. Houd binge-watching binnen de perken door afspraken met jezelf te maken over de tijd die je er per dag aan mag besteden. Zo heb je beter zicht op hoeveel tijd je er nu écht aan kwijt bent (iedereen raakt de tel kwijt na de zoveelste aflevering) en kun je jezelf beter tot een halt roepen mocht dat nodig zijn. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Download een time-management app
Heb je wel eens bijgehouden hoeveel tijd per dag je aan streaming besteedt? Moet je eens doen. Waarschijnlijk schrik je zo hard dat je vandaag nog aan een detox begint.

Stop met multitasking
Het is vrij normaal om meerdere schermen tegelijk open te hebben staan, we maken ons er allemaal schuldig aan. Maar stiekem maakt deze ogenschijnlijk onschuldige gewoonte je een stuk minder productief. Probeer daarom op één ding tegelijk te focussen en alle achtergrondruis uit te zetten. Het zou toch ook gewoon zonde zijn als je net de clue van de aflevering niet meekrijgt?

Onderbreek de spanningsboog
In series wordt er vaak nét voldoende informatie geven voor een bevredigend einde, maar blijft er ruim voldoende mysterie over om toch die volgende aflevering aan te klikken. It’s a slippery slope. De truc om jezelf er echt van te weerhouden de bodemloze put die Netflix heet ingezogen te worden is om de spanningsboog te onderbreken voor het einde. Verzamel dus al je moed en klik op die pauzeknop, zodat je de volgende keer wél zonder schuldgevoel mag doorklikken. Of kijk de eerste tien minuten van de volgende aflevering tot het weer saai(er) wordt, en zet je tv dan uit. Stukken makkelijker en zo slaap je ook beter.

Netflix and chill? Zo ‘belangrijk’ is Netflix dus in een relatie:

Reageer op artikel:
Mag het allemaal wat minder? Zo lukt het óók jou om te stoppen met binge-watching
Sluiten