Dit is hoe je op een realistische manier minder social media gebruikt dus doe er je voordeel mee

Sinds de introductie van de eerste social media apps zijn we deze steeds meer gaan gebruiken. We raken langzamerhand verslaafd aan de apps en bijna iedereen zou minder socials willen gebruiken. Wij vertellen je hoe dit op een realistische manier kan.

Veel mensen hebben als goed voornemen om minder social media te gebruiken, dus neem de tips mee het nieuwe jaar in.

Social media verslaafd

Hoe vaak pak jij je telefoon op om te kijken of je een berichtje krijgt? Waarschijnlijk doe je dit (net als wij) vaker dan je zou willen. Volgens een onderzoek van Deloitte checkt de gemiddelde persoon ongeveer 52 keer per dag zijn telefoon. 52 keer. En we gebruiken vooral social media. Dit klinkt negatief, maar voor veel van ons is social media een tool voor werk of om dingen te delen met vrienden en familie. We willen toch allemaal op de hoogte blijven?

Er zijn helaas ook negatieve effecten van social media: bij veel jongeren zorgt het voor angstgevoelens, een slecht zelfbeeld en stress. Gelukkig zijn we er wel van bewust dat we ons social mediagebruik moeten verminderen. Zestig procent van de mensen tussen de achttien en 34 jaar oud vindt dat ze te veel op social media zitten.

Gelukkig zijn er een aantal manieren om je social media gebruik te verminderen op een realistische manier. Wij vertellen je hoe je dit doet, dus doe er je voordeel mee.

1. Zie het probleem in

Weet jij van jezelf hoeveel uur je per dag op social media zit? Is het vier, drie, of misschien wel acht uur? Hoeveel uur het ook is, het kán minder. Als je weet hoeveel uur je spendeert op social media lukt het ook beter om je gebruik aan te passen. Op je telefoon zit vaak een tool waarop je ziet hoeveel uur je per app gebruikt. Mocht je deze niet hebben zijn er ook genoeg apps die je dit kunnen vertellen.

Zit je vier uur per dag op je telefoon, waarvan twee op Instagram? Zeg dan tegen jezelf dat je maar één uur op Instagram mag en beloon jezelf met iets anders als dit gelukt is. Je zal merken dat je al die onzinnige stories niet eens mist.

2. Stel doelen en maak een plan

Zelfs wanneer we zien dat we geen berichtje hebben, grijpen we om de vijf minuten naar onze telefoon. Social media is erg verslavend en daarom is het moeilijk om er zomaar van de ene op de andere dag vanaf te komen. “Social media can be genuinely addictive, and just like with any addiction…some people do better with a cold-turkey approach, (while) others need gentle reductions and rewards,” zegt Rachelle Straus, gezondheids- en wellnesscoach bij The Health and Wellness Grid.

Kijk daarom wat goed werkt voor jou: hoe voelt een week zonder social media? Heb je tijd over als je minder op social media zit? Hoe is het om in de ochtend de krant te lezen in plaats van door Twitter te scrollen? Ga na wat je zou doen als je niét op social media zit en maak vanuit daar een plan.

3. Verminder de blootstelling

Als je van een verslaving af wil komen is het belangrijk om niet constant blootgesteld te worden aan je verslaving. In dit geval leg je je telefoon gewoon lekker weg als je aan tafel zit of in bed ligt. Geloof ons, je hebt dat ding dan écht niet nodig. Therapeuten hebben een aantal tips over hoe je het beste social media kan vermijden:

Schoon je feed op: ga na welke content jou blij maakt en welke juist niet. Volg jij je favoriete merk, maar posten zij alleen maar foto’s met mensen die je eigenlijk niet leuk vindt? Ontvolg dit account dan. Volg je een vriend of vriendin die je stiekem niet mag, maar veroorzaak je drama als je diegene ontvolgt? Dan bestaat de mooie functie om mensen op ‘stil’ te zetten. Jij blij, zij blij.

Maak een schema voor je social media-tijd: er bestaan apps die social media voor jou blokkeren als je deze een bepaald aantal minuten of uren hebt gebruikt. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om zelf een alarm te zetten wanneer je mag beginnen en moet stoppen. Daarbij is het veel beter om niet in slaap te vallen met je telefoon naast je, dus download die app maar gewoon.

Haal apps van je telefoon of zet notificaties uit: we begrijpen helemaal dat je Facebook en Instagram niet meteen wilt verwijderen. Maar is het nodig dat je om het uur een melding krijgt over welk evenement er gepland staat? Precies, dat dachten wij ook. Door dit bericht word je toch getriggerd om de app te openen, waardoor je daarna weer een half uur aan het scrollen bent. Zet daarom je notificaties uit, dan heb je minder last van je socials.

4. Wees bewust en positief

Het is heel goed als je een tijd minder op social media zit en misschien wel een aantal apps hebt verwijderd. Wees je alleen wel bewust over hoe je social media weer gaat herintroduceren in je leven. Geef jezelf bijvoorbeeld vijf minuten om wat nieuwtjes te checken, maar leg die telefoon daarna weer weg.

Gebruik je social media alleen om de tijd te doden? Bedenk dan iets anders wat je kan doen, zoals een vriendin bellen. Als je social media gebruikt om connecties te maken, zorg er dan voor dat je puur en alleen dat doet.

Hello Giggles

Reageer op artikel:
Dit is hoe je op een realistische manier minder social media gebruikt dus doe er je voordeel mee
Sluiten