Namasté – De vier manieren waarop yoga je mentale gezondheid verbetert

Wie aan yoga denkt, denkt aan kalmte en lenigheid. Naast het rekken en stekken en het aannemen van goede houdingen, is yoga ook erg bevorderlijk voor de mentale gezondheid. Vraag jij je af hoe yoga ervoor zorgt dat je mentaal stabieler wordt? We leggen het uit.

De een heeft er niets mee en de ander kan niet zonder. Yoga is iets waar je van moet (leren) houden. Toch ben jij een lucky one als je ervan houdt, want het is nóg beter voor je dan je denkt.

De vier manieren waarop yoga je mentale gezondheid verbetert

Yoga doet meer voor je dan je in eerste instantie denkt, het is de oplossing voor problemen waar je niet eens van afwist. Veel problemen creëer je onderbewust, waardoor het oplossen soms onmogelijk lijkt. Toch is yoga vaak de oplossing en wij leggen uit waarom.

1. Yoga vermindert stress enorm

Oké, deze ligt misschien voor de hand. Toch is het echt zo, wie stress heeft is na een uurtje yoga een stuk meer ontspannen. Onderzoek wijst uit dat stress die verminderd wordt door mindfulness een stuk minder snel terugkeert en daarnaast ook zorgt voor minder angst.

2. Het vermindert de kans op depressie

Wie veel stress heeft, kan hier lichamelijk erg op achteruitgaan. Stress zorgt er namelijk voor dat ons immuunsysteem zwakker wordt en dat ons lichaam slecht omgaat met ontstekingen. Dit leidt op zijn beurt weer tot een grotere kans op depressiviteit en daar zit je niet op te wachten. Dagelijks een kwartiertje yoga helpt al enorm en vermindert de kans op een depressie aanzienlijk.

3. Yoga stimuleert hersenkracht

Dit klink misschien alsof je er een bizarre superkracht van krijgt, maar we bedoelen eigenlijk dat je hersenen beter functioneren dankzij de oefeningen. Volgens the University of Illinois is twintig minuten yoga al goed voor een betere focus en een beter geheugen.

4. Het geeft je geluk een boost

Kijk, daar doen we het voor. Leven in het moment is makkelijker gezegd dan gedaan. De helft van de tijd zijn we bezig met vooruit plannen of piekeren over het verleden. Zonde; leven in het moment – en dit doe je tijdens yoga – geeft je mood een behoorlijke boost. Je focust je mentaal en fysiek op het heden en daardoor creëer je een geluksgevoel. En we geven toe, die Savasana is ook wel echt genieten.

Vind jij yoga toch een beetje te zweverig? Dan is een van deze alternatieven misschien iets voor jou.

Real Simple

Reageer op artikel:
Namasté – De vier manieren waarop yoga je mentale gezondheid verbetert
Sluiten