Waarom je vaker een massage moet nemen

Verwen jij jezelf zo nu en dan met een massage? Heel goed, want van die vele uren die we tegenwoordig zittend doorbrengen, wordt ons lichaam niet heel blij. Als we teveel zitten ontstaat er druk op de ruggengraat, buigt de wervelkolom en krijgen de longen minder ruimte. Daarnaast leggen onze drukke levens en baan ook de nodige hoeveelheid stress op onze schouders, wat een gouden combinatie is voor vastzittende schouders, nek, rug en andere ledematen.

We zitten teveel, bewegen te weinig en hebben te vaak last van stress. Dat legt veel druk op ons lijf, waardoor spierknopen kunnen ontstaan en je last kan krijgen van bepaalde plekken in je lijf. Maar gelukkig bestaan er massages.

Waarom een massage goed voor je is

Natuurlijk moeten we vaker van ons bureau opstaan en bewegen, staand werken en ons lichaam stretchen, maar als je lijf eenmaal vast zit, zit het vast.

Een massage helpt je weer los te komen, maar heeft nog veel meer voordelen voor lichaam en geest.

1. Het werkt ontspannend

Een inkoppertje, maar daardoor niet minder belangrijk. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat massage angsten en stress vermindert. Dit komt doordat bepaalde hormonen die je hart sneller laten kloppen verminderen. Het zorgt voor een rustigere ademhaling en dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je kalmer wordt en meer rust voelt.

2. Het gaat de spanning in je lijf tegen als je teveel zit

Als je teveel zit creëer je spanning op je lijf, met name in de lage rug en bilspieren. Massage kan die onbalans in je lijf verhelpen.

Heb je een baan waarbij je veel moet zitten? Op regelmatige basis een massage nemen is bijna net zo belangrijk als genoeg water drinken.

3. Het verbetert de bloedcirculatie

Ons bloed heeft een belangrijke taak in ons lijf. Het vervoert voedingsstoffen naar de juiste cellen en verwijdert afvalstoffen uit ons lijf, ook uit de spieren.

Helaas worden de afvalstoffen in onze spieren niet altijd even goed afgevoerd (doordat we te weinig bewegen, teveel zitten, stress ervaren, etc.). Er ontstaan dan knopen – je kent ze vast wel – wat simpelweg en opeenhoping van afvalstoffen is.

Masseren helpt om de spierknopen te verwijderen, zodat de bloedvaten in de spieren weer vrijuit kunnen stromen. En guess what; dat voelt niet alleen lekker in je lijf, je krijgt er ook meer energie door.

4. Het verbetert de slaap

We zeiden het net al even: massage werkt ontspannend. Door je lijf te masseren wordt de aanmaak van serotonine en melatonine bevordert, 2 hormonen die helpen bij een goede slaap.

Ook verlaagt het cortisol-level (soms met wel 30 procent!) in je lijf, wat ook wel het stresshormoon wordt genoemd. Een gouden recept voor een betere nachtrust.

Zelfmassage

Eén nadeel: een massage is niet altijd even goedkoop en elke zoveel weken richting de salon gaan, kan een flinke aanslag op je portemonnee zijn.

Maar no worries, er zijn ook allerlei tools die je kan gebruiken om jezelf te voorzien van een massage. Het is makkelijker dan je denkt.

Nu kun je plekken als je gezicht, handen of voeten wat gemakkelijker voorzien van een massage, maar je rug is bijvoorbeeld een lastigere plek.

Als je je rug wat vaker wilt masseren, is een massageroller een handige musthave. Met de foam roller maak je gemakkelijk je spieren los en verbetert de bloedsomloop in je lijf.

Wat je ook kan gebruiken als je je rug wilt masseren om knopen los te maken, is een tennisbal. Plaats de tennisbal tussen je rug en een muur en beweeg met je lijf op en neer en rol over de pijnlijke delen.

Meer over ontspanning:

Reageer op artikel:
Waarom je vaker een massage moet nemen
Sluiten