7 manieren om het maximale uit je workout te halen om sneller af te vallen

Van gewoon goed voor jezelf (en je mentale gezondheid zorgen) tot het opkrikken van je immuunsysteem: er zijn tientallen (non-afval)redenen te bedenken om vaker een workout te doen en meer te bewegen. Als afvallen vanwege gezondheidsredenen je main motivatie is om eens flink te gaan zweten, is dat ook honderd procent oké.

Met deze tien manieren zorg je ervoor dat iedere minuut van je workout effectief is.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen: maximale uit je workout halen

Ben je klaar voor een gezondere levensstijl en wil je daarom afvallen? Met deze tips zorg je ervoor dat je workouts het waard zijn en je de meeste calorieën verbrandt.

1. Doe een workout die je leuk vindt

Dit punt klinkt misschien logisch, maar je hebt veel meer zin om harder te werken als je iets doet wat je niet zo erg vindt om te doen. En tuurlijk, workouts zijn anders dan een leuk feestje op zaterdagavond. Geloof ons, je houdt je sneller aan je routine als het vol zit met workouts die je niet haat.

2. Cardio kan altijd

Heb je echt geen zin om vandaag aan de gang te gaan met dumbells? Of om jezelf bij elkaar te rapen voor die ene live-workout op Instagram? Doe dan wat cardio. Maak een wandeling, pak de fiets of doe een snelle cardio-workout van tien minuten met deze video.

3. Concentreer je op je inspanning

Laat je niet afleiden door wat een apparaat zegt over het aantal calorieën dat je verbrandt. Helemaal als je goal afvallen is. Focus je liever op je inspanning. Je zult veel meer het gevoel hebben dat je iets bereikt, als je gaat letten op het aantal meters of stappen dat je bijvoorbeeld loop, in plaats van hoeveel calorieën je wilt verbranden.

4. Laat je telefoon je niet afleiden

Je raadt het misschien al, maar je kunt je veel minder goed concentreren als je je telefoon meeneemt tijdens een workout. Een muziekje opzetten kan natuurlijk altijd, maar zet hem dan op ‘niet storen’-modus.

5. Rustmomenten tijdens workout

Als je het maximale uit je workout wilt halen, is het zaak om je hartslag hoog te houden. Zorg er dus voor dat de rustmomenten tijdens je workout niet te lang duren. Het kan helpen om een timer in te stellen voor dertig tot zestig seconden als rustmoment.

6. Een keer per week HIIT

Het is misschien verleidelijk (het is maar hoe je het ziet) om vaak een HIIT-workout te doen als je wilt afvallen, maar het is heel belangrijk om je spieren ook de tijd te geven om te herstellen. Houd het liever bij een keer (of maximaal twee keer) per week.

7. Neem ook rustdagen

Op gezondheidsredenen een beetje gewicht verliezen kost tijd, onthoud dat. Ga slim om met je workouts en plan ook genoeg rustdagen in. Het lijkt misschien nutteloos om die dagen over te slaan, maar het zal juist helpen om je goal sneller te bereiken.

Reageer op artikel:
7 manieren om het maximale uit je workout te halen om sneller af te vallen
Sluiten