Food 26 mei 2019 Alex Ebbers

Meal preppen lastig? Welnee, met deze tips ben je klaar binnen een handomdraai

Meal preppen; het klinkt als nogal een opgave. Naast je werk, studie, hobby’s, sport én sociaal leven ook nog extra in de keuken gaan staan om maaltijden voor de komende week voor te bereiden? No thanks, dan kopen we wel wat in de kantine. Zonde, want geloof ons, meal preppen kan écht een stuk eenvoudiger dan je misschien zou denken.

Meal preppen? Met deze tips wordt het appeltje eitje

Er hangen enorm veel voordelen aan meal preppen; het is (vaak) gezonder, goedkoper en uiteindelijk bespaart het je tijd. Daarom vind je hieronder tips die het meal preppen super eenvoudig maken.

1. Kies je gerechten slim

We raden sowieso aan om een of twee keer per week inkopen te doen voor het meal preppen. Bedenk daarbij ook alvast voor jezelf op welke dag je wat wilt eten. Zo kun je op zondag bijvoorbeeld al een hoop dingen preppen voor de rest van de week. Maak alvast wat sauzen, snijd groentes alvast en wel couscous alvast zodat je die alleen nog hoeft op te warmen. Bedenk je hierbij ook dat je eten zo’n drie maanden in de vriezer kunt bewaren. Als je veel maakt, hoef je het alleen nog uit de vriezer te halen en je bent al bijna klaar.

2. Maak soep

Soep is onze beste vriend als we geen zin hebben om te koken, maar wel gezond willen eten. Het staat binnen een handomdraai op tafel. Dit recept van Culy is mega lekker en het fijne is dat de keuken er geen rommeltje van wordt, want vrijwel het enige wat je ervoor nodig hebt is een pan en een staafmixer. Pro tip: zorg wel dat je een goede staafmixer bij de hand hebt, want dat is écht het halve werk.

3. Maak het jezelf niet te lastig

Leuk hoor, zo’n ree met cranberrycompote, spruitjesmousse en roseval aardappels met tijm uit de oven, maar zie je jezelf al uren in de koken staan om dit voor de komende week te bereiden? Nah. Kies daarom voor eenvoudige gerechten waarbij je alleen nog een paar ingrediënten hoeft bij te voegen. Denk bijvoorbeeld aan linzensalade, pasta, rijstgerechten of soep.

4. Vergeet je tussendoortjes niet

Tijdens het meal preppen ligt de focus natuurlijk op het preppen van de maaltijden voor de komende week, maar vergeet niet dat je tussendoor waarschijnlijk ook nog wel trek krijgt. Vermijd dat je alsnog onnodig geld uitgeeft aan een relatief duur en waarschijnlijk ongezond tussedoortje, door hier ook rekening mee te houden tijdens het preppen. Dit hoeft allemaal niet zo ingewikkeld; neem wat snoepgroenten of fruit mee, of maak zelf een lekker bananenbrood.

Geloof ons, met bovenstaande tips maak je het jezelf een stuk eenvoudiger in de keuken. Het gaat allemaal om slim plannen. Daarnaast zorgt meal preppen ervoor dat je gevarieerd eet en ook nog eens een beetje geld overhoudt. Dat lijkt ons een win-winsituatie.

Reageer op artikel:
Meal preppen lastig? Welnee, met deze tips ben je klaar binnen een handomdraai
Sluiten