Trix Jacobs
Trix Jacobs Love & Life 14 december 2018

Dankzij deze meditatie-oefeningen blijf jij lekker chill met de kerst

Kerststress is tegenwoordig een bekend begrip. De inkopen doen voor onder de boom, versieringen voor in het huis en het 3-gangen menu leveren heel wat stress op. Gelukkig zijn er wat meditatie oefeningen die jou een handje helpen om kerst met gemak te overleven.

Ze noemen kerst ook wel ‘the most wonderful time of the year’, wat zeker waar is. Maar mogen we ook bekennen dat kerst de meest stressvolle tijd van het jaar is? Zodra de feestmaand aanbreekt stort jij je volledig op de voorbereidingen en cijfer jij jezelf helemaal weg. Eigenlijk best zonde, want zo kan je niet optimaal genieten van de mooiste tijd van het jaar. Om toch tot rust te komen zijn wat meditatie oefeningen heel handig.

1. Helemaal zen

Ben je in je hoofd alleen maar bezig met kerst? Dan moet daar even verandering in komen. Leg de kerstverlichting weg en kom tot rust. Om helemaal zen te worden moet je terug naar de basis gaan. Ga zitten op een stoel en sluit je ogen, zo maak je alles bewuster mee. Haal diep adem en concentreer je op jezelf, dit helpt om de hersenen en het lichaam met elkaar te verbinden.

Na een aantal keer diep adem halen, leg je de nadruk op je voeten. Zo voel je je meer verbonden met de vloer en zit je stabiel. Denk dan aan een fictieve lijn vanaf je stuitje naar je hoofd, helemaal via je ruggengraat. Om de oefening af te sluiten zeg je hardop ‘Ik ben in balans en uitgelijnd,’ om nog meer bewustzijn te creëren. In je hoofd mag natuurlijk ook, als je dat fijner vindt.

Na deze oefening voel jij je weer helemaal zen en kan je het versieren van de kerstboom weer rustig oppakken. Zodra je weer spanning op voelt komen, kan je de oefening weer herhalen. Het neemt slechts een paar minuutjes in beslag dus kan je het altijd even tussendoor doen.

2. Adem in, adem uit

Ook deze oefening kan je doen tussen het versieren door. Bij deze meditatie-oefening adem je weer diep in en uit, het liefst met je ogen dicht. Terwijl je inademt denk je aan alles wat je op dat moment negatieve energie kost. Bijvoorbeeld aan het inpakken van de cadeautjes of de kerstlichtjes uit de knoop halen. Zodra je uit ademt, laat je alles los. Even geen kerst meer aan je hoofd, want de focus ligt nu op jou. Herhaal dit een aantal keer, zo gaat alle stress eruit.

Vervolgens gooi je het over de positieve boeg en adem je in met alleen maar vrolijke momenten in gedachten. Ook dit herhaal je een aantal keer. Zodra je een voldaan gevoel hebt, ga je weer terug naar je normale ademhaling.

Natuurlijk zijn er nog veel meer meditatie-oefeningen die jou kunnen helpen, experimenteer er lekker op los. Zodra je de spanning weer voelt, weet je wat je moet doen. Geen stress voor jou dit jaar.

Kerst bij je familie saai? Zo kom je de feestdagen thuis door

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Elite Daily

Reageer op artikel:
Dankzij deze meditatie-oefeningen blijf jij lekker chill met de kerst
Sluiten