Het mediterrane dieet is hét dieet voor de levensgenieters

Lekker eten, mogen drinken én tegelijkertijd afvallen: het bestaat. Move over, vieze sapkuren en smaakloze dieetrepen. Het mediterrane dieet zorgt ervoor dat je op een duurzame en goede manier eet. Nog fijner dat het dieet ook heel wat gezondheidsvoordelen met zich meebrengt.

Als ‘alcohol‘ en ‘diëten’ mensen waren, dan konden ze niet door één deur. Tot nu – want houd je vast – er bestaat een dieet waarbij je wél mag drinken. En dat is niet het enige, het dieet zorgt ook voor een beter geheugen, minder kans op hart- en vaatziekten en een hogere levensverwachting. I know. We stellen je graag voor aan het mediterrane dieet.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen met het mediterrane dieet

Als je weleens op vakantie bent geweest in landen als Spanje, Griekenland en Italië, dan ben je vast bekend met de mediterrane levensstijl. De meeste mensen daar hebben het er heerlijk dankzij de temperaar, de omgeving én het eten. Olijven, vis, olie, wijn: mediterraanse gerechten zijn smaakvol én gezond.

De spelregels van het mediterrane dieet

Natuurlijk is het niet ‘lang leve de lol’ en moet er wel nagedacht worden over wat je eet en drinkt. Daarom kent het mediterrane dieet zes vuistregels, en deze zijn prima vol te houden.

1. Meer bewegen

Het medittera dieet draait niet alleen om (lekker) eten, maar ook om meer bewegen. Ben je geen sportschoolfanaat? Laat je dan vooral niet afschrikken. Want ook meer wandelen, fietsen, traplopen (in plaats van de lift nemen) of touwtjespringen telt als beweging.

2. Eet plantaardig

Eet zoveel mogelijk plantaardig voedsel, zoals fruit, groenten, granen, bonen, noten en oliën. Vervang boter door olijfolie, en mayonaise-achtige sladressing door olie en citroensap. Het eten van vlees is niet ‘verboden’ binnen dit dieet, maar eet liever zoveel mogelijk plantaardig en vis.

3. Liever geen rood vlees

In de mediterrane landen wordt weinig rood vlees gegeten, rauw vlees is meer iets Frans. Daarom is een van de zes vuistregels om zoveel mogelijk rood vlees te vermijden, minder dan één stukje per dag. Kies liever voor vis, in ieder geval drie keer per week.

4. Brood als side dish

Heb je ooit iemand in een mediterraan land brood zien eten zoals wij Hollanders dat doen? Juist, wij ook niet. Wij zijn gewend broodmaaltijden te eten, maar tijdens het mediterrane dieet is brood juist een bijgerecht. Je eet het dus niet met boter of ander beleg, maar hooguit met olijfolie en een beetje zout.

5. Geen ongezonde vetten

Tijdens het mediterrane dieet is het de bedoeling dat je goed let op de vetten die je binnenkrijgt. Dit zijn minder onverzadigde vetten en meer gezonde vetten. Je kunt olijfolie gebruiken als bron van vet. In het mediterrane dieet kun je extra vierge olijfolie gebruiken als smaakmaker in soep, salade, een saus of over pasta.

6. Drink met mate

We sluiten af met onze favoriete regel binnen dit dieet, namelijk rode wijn. Bij het mediterrane dieet is één glas rode wijn per dag namelijk toegestaan voor vrouwen en twee voor mannen. Good to know: je bent natuurlijk niet verplicht dit te drinken. Denk dus niet dat je elke dag een rood wijntje achterover moet gieten, terwijl je het helemaal niet lekker vindt.

Wij zijn blij dat we ein-de-lijk een dieet hebben gevonden, dat niet aanvoelt als een dieet. En even eerlijk, bij het zien van al het mediterrane voedsel loop het water ons al in de mond.

Reageer op artikel:
Het mediterrane dieet is hét dieet voor de levensgenieters
Sluiten