9 veelvoorkomende menstruatieklachten en hoe je ze verlicht

Tijdens de ongesteldheid kampen veel vrouwen met menstruatieklachten zoals rugpijn, een opgeblazen gevoel, krampen en diarree. Niet fijn. Gelukkig bestaan er methoden om de klachten te verminderen.

Menstruatieklachten verminderen? Zo doe je het

Het is fijn om een vrouw te zijn, afgezien van een á twee helse weken per maand waarin je lichaam verandert in een duivels object dat er alles aan lijkt te doen om het leven zo zwaar mogelijk te maken. Je rug doet zeer, je buik staat op ontploffen, je borsten zijn gevoelig en je bent zo licht ontvlambaar als het maar kan. Ongesteldheid is voor veel vrouwen simpelweg kut. Daarom vind je hieronder een lijst met veelvoorkomende menstruatieklachten én hoe je deze verzacht.

1. Krampen

Hoewel je ongesteldheid vroeger je favoriete smoesje was om onder gym uit te komen, kun je eigenlijk toch beter beweging opzoeken tijdens je menstruatie. Als je last hebt van krampen, kies dan voor een lichte vorm van beweging zoals rekken en strekken en fietsen. Daarnaast helpen een kruik of warme fles water, pijnstillers zoals ibuprofen of essentiële oliën ook tegen de pijn.

2. Rugpijn

Tegen rugpijn wordt aangeraden om ontstekingsremmende pijnstillers te nemen. Probeer daarnaast ook weer genoeg te rekken en strekken.

3. Opgeblazen gevoel

Probeer te minderen met natriumrijke voeding als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel. Daarnaast is het belangrijk genoeg water te drinken en wordt aangeraden meer kaliumrijke producten (zoals avocado, spinazie en wilde zalm) te eten. En ook hier geldt weer: probeer zo veel mogelijk te bewegen.

4. Slechte nachtrust

Veel vrouwen ervaren een slechte nachtrust, vlak voor hun ongesteldheid. Als dit voor jou geldt, probeer dan niet je slaapschema om te gooien, maar probeer te relaxen voordat je gaat slapen. Drink kamillethee, neem een warme douche en maak geen gebruik meer van je telefoon of tv. Mocht je nog steeds niet kunnen slapen, ga dan niet liggen woelen, maar ga bijvoorbeeld iets lezen en probeer na zo’n twintig minuten weer te gaan slapen.

5. Slecht humeur

Hoeft iemand je maar verkeerd aan te kijken en zou je diegene al aan kunnen vallen? Beweging, calcium en het vermijden van caffeïne en alcohol (ugh) klinkt misschien als hét recept voor een ongesteldheids-woedeaanval, maar geloof ons, dit cocktailtje zou je van een raging bitch weer in in je lieve, eigen zelf terugveranderen.

6. Poepen

Zorgt jouw ongesteldheid ervoor dat je compleet de controle verliest over je darmen? Het kan behoorlijk vervelend zijn als je ineens vaker moet poepen dan je gewend bent. Wat dan wordt aangeraden is het eten van vezelrijke voeding zoals volkoren brood, verse groenten en fruit en noten. De reden dat je zo vaak moet poepen tijdens je menstruatie, lees je hier.

7. Gevoelige borsten

Net zoals bij buikkrampen, geldt dat lichte beweging en een warme kruik gevoelige borsten tijdens je menstruatie kunnen verlichten. Daarnaast kan een sportbh ook wonderen doen.

8. Hoofdpijn

Hoofdpijn komt veel voor tijdens ongesteldheid en de nummer één tip hierbij is en blijft: neem een pijnstiller zoals paracetamol of Advil.

10. 8Vermoeidheid

Als je menstruatie je uitput, probeer dan meer magnesiumrijke voeding zoals pure chocolade (hells yeah), avocado’s en vette vis te eten. Drink daarnaast genoeg en probeer een beetje te bewegen; maak bijvoorbeeld een korte wandeling.

Ben je er nog niet helemaal klaar voor om shark week onder ogen te komen? Snappen we. Dan lees je hier alles over het uitstellen van je menstruatie.

Hello Giggles

Reageer op artikel:
9 veelvoorkomende menstruatieklachten en hoe je ze verlicht
Sluiten