Zita Vervoort
Zita Vervoort Love & Life 17 december 2019

Thank us later – wij vertellen je hoe je echt verlichting krijgt tijdens je menstruatiekrampen

Het is weer die tijd van de maand en je bereid je voor. Die krampen die je telkens ervaart zijn met niks vergelijkbaar. Daarbij komt nog de rugpijn, hoofdpijn, opgeblazen gevoel, een slechte huid en slechte slaap.

We zoeken steeds naar een goede oplossing, maar wat helpt nou eigenlijk het beste? Vrouwen hebben in verschillende mate last tijdens hun menstruatie. Wij vertellen je hoe je echte verlichting kan vinden tijdens je menstruatie.

Menstruatieklachten

Iedere vrouw heeft andere klachten tijden haar menstruatie. De ene vrouw verliest veel bloed, de ander heeft constant hoofdpijn of vergaat van de buikkrampen. Deze klachten kunnen op de meest verkeerde momenten voortkomen. Dat is natuurlijk alles behalve wat je wil.

Om toch je dag door te komen met deze klachten, zetten we op een rijtje wat je het beste kan doen bij elke klacht volgens dokters. Hoe los je deze menstruatieklachten het beste op?

Krampen

Krampen in je buik is de meestvoorkomende klacht tijdens de menstruatie. Gelukkig is hier een oplossing voor: veel bewegen. Nu heb je hier waarschijnlijk helemaal geen zin in als je ongesteld bent. Toch is het erg goed voor je om even te bewegen. Dit hoeft echt geen zware krachttraining van een uur te zijn. Een blokje om lopen of wat rek en strek oefeningen doen is al voldoende.

Wat je natuurlijk ook kan proberen is een lekker warm bad nemen. Maak een kruik of neem desnoods Aleve Feminax om de pijn te verlichten. Sommige essentiële oliën doen ook wonderen.

Rugpijn

In het geval van rugpijn is stretchen ook een hele goede remedie. Daarbij kan een hete rugmassage ook helpen. Dit laatste helpt met name bij rugpijn tijdens de menstruatie. Als het ander soort rugpijn is zijn er andere mogelijkheden.

Een opgeblazen gevoel

Verminder je inname van natrium voordat je ongesteld wordt om een opgeblazen gevoel te voorkomen. Kijk vooral uit bij voorverpakte (blik) soep, waar vaak veel natrium in zit. We weten dat dit een go-to maaltijd kan zijn, maar eet dit niet op een opgeblazen gevoel te voorkomen. Ook is het drinken van veel water erg belangrijk. Kalium-rijk eten (zoals bananen) helpen ook tegen een opgeblazen gevoel.

Weinig slaap

Weinig slaap is een veelvoorkomend ding vlak voor de menstruatie. Dit komt doordat je hormonen anders gaan doen. Als dit gebeurt, neem dan goede voorzorgsmaatregelen. Verander niet ineens van slaapritme en maak jezelf goed klaar voor je naar bed gaat.

Drink kamillethee om wat te kalmeren en neem een warme douche. Lukt het je echt niet om te slapen? Blijf dan niet naar de klok staren, maar sta op, lees twintig minuutjes en probeer het vervolgens opnieuw.

Prikkelbaar

Dit is ook iets wat iedere keer tijdens je menstruatie weer terugkomt. Je bent heel erg prikkelbaar. Soms heb je bijna het gevoel dat je iemand kan vermoorden. Ook bij deze klacht geldt dat bewegen en veel voedsel met kalium eten helpt. Iets wat ook goed helpt is het vermijden van alcohol en cafeïne. Stress management kan ook helpen. Probeer dus eerst deze tips voordat je weer uitvalt op je partner.

Wc-ellende

Deal je met een serieus poep-situatie probleem? Shit zeg. Het hoeft echter niet te betekenen dat dit je week moet ruïneren. Het is belangrijk om vezelrijk te eten. Eet dus voortaan volkoren pasta in plaats van witte. Het kan ook helpen om een eet-dagboek bij te houden, zodat je erachter komt waar je wel en niet tegen kan.

Gevoelige borsten

Wat we eerder noemden over wat je menstruatiekrampen kan verlichten, geldt ook voor het verlichten van de pijn van je borsten. Deze huisspulletjes kan je daarbij ook nog gebruiken, mocht de rest niet helpen: een hittedeken of een koud compres en een sport-bh.

Hoofdpijn

De enige echte goede oplossing voor dit is een paracetamolletje of een Aleve Feminax. Als dit niet helpt is het beter om even langs de dokter te gaan.

Vermoeidheid

Als je je tijdens je hele menstruatie heel vermoeid voelt, is het belangrijk om magnesium tot je te nemen. Dit zit in voedsel als pure chocola, banaan, noten en tofu. Neem af en toe een power nap, blijf gehydrateerd en toe wat lichte oefeningen. Een stukje wandelen zal al wonderen doen.

De menstruatie hoort bij vrouw zijn en het is niet altijd even leuk. Met deze tips zal je je toch een stuk beter voelen.

Hello Giggles

Reageer op artikel:
Thank us later – wij vertellen je hoe je echt verlichting krijgt tijdens je menstruatiekrampen
Sluiten