Mental Health Day – wat je kan doen om je mentaal gezond te (blijven) voelen

Het is vandaag Mental Health Day. Helaas is een dag als deze nodig om stil te staan bij de wervelwind die je leven heet. Plan eens een avond of dag niks en maak wat meer tijd voor jezelf. Of, nog belangrijker: vind uit waar je echt behoefte aan hebt. Wij zochten uit hoe je ontdekt waar je dan precies behoefte aan hebt en wat je het beste kan doen. Op naar een gezonde mind.

Mental Health Day

Iedereen heeft wel eens last van stress. De een vaker dan de ander en in veel gevallen voel je zelf aan wanneer je een stapje terug moet doen. Toch is het geen slecht idee om eens wat vaker stil te staan bij hoe je je écht voelt.

Een stap terug doen klinkt noodzakelijk als je je opgejaagd, gestresst of gewoon niet zo lekker voelt, maar stiekem werkt het nog beter om te doen vóórdat je je zo voelt. Want je kent het wel: voorkomen is beter dan genezen.

Wat kun je dan het beste doen? Een mental health day plannen – laat vandaag nou net in het teken hiervan staan. Een mental health day is een dag waarop je volkomen tot rust komt. Zo’n dag hoeft er overigens helemaal niet saai uit te zien: voor de een betekent het namelijk een flinke sportsessie, terwijl de ander gaat mediteren of lang uitslaapt.

Belangrijk is om te onthouden dat een mental health day niet bedoeld is om weg te rennen voor je problemen. Een dag als deze zou je juist rust en grip op je emoties moeten geven, naast dat het je de kans geeft om dingen in perspectief te plaatsen. Je weet wel, net als een lange vakantie kan doen.

Hebben we je al enthousiast gemaakt? Lees dan hieronder hoe je te werk gaat.

Plan jouw mental health day

Het liefst plan je deze dag al vooruit. Dat kan een weekenddag zijn, maar ook doordeweeks. Het belangrijkste is dat deze dag om jou draait en je niet teveel wordt afgeleid door anderen.

De eerste stap op deze dag is besluiten waar je het meeste behoefte aan hebt en wat je het hardst nodig hebt. Als je uitgeput bent, dan vraagt je lichaam om rust. Zo zijn er nog vele andere behoeften. Bekijk hieronder de do’s en don’ts per type mental health day op een rij.

Dag om te relaxen

Als je hard aan het bouwen bent aan een carrière of op welke manier dan ook een druk bestaan hebt, dan kan het lekker (en nodig) zijn om te ontspannen. Dit kun je doen door Netflix uit te spelen en de hele dag door te brengen op je bank, maar zijn meer activiteiten waardoor je je langer ontspannend voelt.

Do’s:
– Neem een warm bad
– Maak een wandeling door de natuur
– Volg een yogales
– Neem een massage
– Ga baantjestrekken

Don’ts:
– Overmatig drinken
– Deze dag zien als een cheat day en jezelf volproppen met ongezond eten
– Blijven hangen in negatieve emoties
– De hele dag op social media doorbrengen

Dag om leuke dingen doen

Op momenten dat je denkt dat je een extra dag werken niet meer aankunt, is het een goed idee om je gedachten te verzetten en wat leuks te gaan doen. Ga iets doen dat al lange tijd op je lijstje staat of doe iets wat je het liefst elke dag zou willen doen. Om de dag compleet te maken, neem je een vriend of vriendin mee.

Do’s:
– Stap uit je comfortzone
– Ga de deur uit
– Kies voor een activiteit die leuk is om samen met je beste vriend(in) te ondernemen
– Ga voor een activiteit in een nieuwe omgeving

Don’ts:
– In je routine blijven hangen
– Iets doen omdat een ander het leuk vindt

Dag om veranderingen toe te passen in je leven

Loop je keer op keer tegen dezelfde problemen aan en wil je hier graag wat aan doen? Dan is het goed om een dag te wijden aan het stellen van prioriteiten. It’s about time to get your things straight.

Do’s:
– Maak een lijst van dingen die energie uit je leven zuigen
– Maak een plan hoe je deze uit je leven gaan verwijderen
– Neem je prioriteiten onder de loep en bepaal wat je écht belangrijk vindt
– Werk een plan uit hoe je deze prioriteiten gaat doorvoeren in je dagelijks leven

Don’ts:
– Je prioriteiten aanpassen aan de wensen van een ander
– Na deze dag je prioriteiten negeren of vergeten

Neem ook eens een korte break

Als je hebt ervaren hoe lekker het is om af en toe een dag voor jezelf te hebben, dan is het wellicht een goed idee om vaker een of meerdere dagen vrij te nemen. Plan een dagje wat leuks of juist he-le-maal niks. De enige met wie je tenslotte rekening hoeft te houden, dat ben jezelf.

Lees hier ook wat het minderen van cafeïne met je lichaam kan doen.

Very well mind

Reageer op artikel:
Mental Health Day – wat je kan doen om je mentaal gezond te (blijven) voelen
Sluiten