Carolina van Vugt
Carolina van Vugt Food 19 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Met deze 5 tips haal jij het maximale uit je ontbijt

Aangezien er vaak wordt beweerd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, kunnen we maar beter ervoor zorgen dat we ‘s ochtends verantwoord bezig zijn.

Met deze 5 tips maak jij een gezond ontbijt waar je lang verzadigd van blijft, en die je alle voedingsstoffen geeft waar je op de vroege ochtend behoefte aan hebt.

Je dag perfect kickstarten.

1. Eet proteïnen // Wanneer onze maag leeg is, maakt ons lichaam het hormoon ghreline aan. Dit hormoon vertelt ons dat we trek hebben. Eiwitrijk voedsel houdt ons langer vol, waardoor we minder snel ghreline aanmaken. Daarnaast beweren ze dat er in het geheel minder ghreline wordt geproduceerd wanneer we veel proteïnen eten. Zorg er daarom voor dat jouw ontbijt genoeg eiwitten bevat door bijvoorbeeld noten, kwark, ei, vis, vlees of pindakaas toe te voegen.

2. Vervang zoet door hartig // Natuurlijk is het heel verleidelijk om ‘s ochtends een muffin of een grote kom zoete ontbijtgranen naar binnen te werken, maar verstandig is het niet. Van een zoet ontbijtje zal je bloedsuikerspiegel enorm stijgen, waardoor je na een sugar rush naast een dip ook weer trek krijgt. Ga voor een hartig en gebalanceerd ontbijt om een constant energielevel te behouden.

3. Voeg gezonde vetten toe // Als je gezonde vetten toevoegt aan je ontbijt, zul je langer verzadigd blijven én meer energie hebben gedurende de dag. Denk hierbij aan de good old avocado, amandelboter, zaden en noten.

4. Voeg groenten toe // Groenten zitten vol vezels en dus zul je minder snel trek krijgen wanneer je ze aan je ontbijt toevoegt. Maak bijvoorbeeld een omelet met veel groenten erin of een sandwich met geitenkaas en gegrilde groenten.

5. Ga voor havermout // Havermout is een bron van vezels en goede suikers, en vormt daarom de perfecte basis voor een gezond ontbijt. Je zal er lang vol van zitten én een geleidelijke toevoer van energie krijgen. Voeg wat vers fruit en noten toe en je hebt een goed gebalanceerd ontbijt van proteïnen, vezels, vitaminen en mineralen. Ook een aanrader: simpele havermoutpannenkoekjes!

19 x de meest geweldige ontbijtrecepten met havermout

MetDaan

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Met deze 5 tips haal jij het maximale uit je ontbijt
Sluiten