Met deze 6 tips slaap jij nóg beter in je eigen slaapkamer

Hoe hard we ook ons best doen, het lukt gewoon niet altijd om zoveel slaap te pakken als we zouden willen – én nodig hebben. En als we dan een keer trots op tijd in bed liggen, zul je zien dat we juist die avonduren liggen te woelen omdat ons lichaam het niet meer gewend is. Daarom hebben we hier wat tips voor je om jouw slaapkamer het ultieme slaapparadijs te maken.

Wist je namelijk dat de kleur van je muur en je lichten al een hoop verschil kunnen maken voor de kwaliteit van jouw schoonheidsslaapje? Hieronder vind je 6 tips waarmee jij jouw slaapkamer optimaal maakt om in te slapen.

1. Verf je muren // Volgens de National Sleep Foundation kun je de muren van je slaapkamer het best in een gedempte blauwe kleur verven. Dit heeft het meest kalmerende effect op je geest en humeur, waardoor je ‘s nachts gemakkelijker tot rust komt en in slaap valt. Voel jij blauw niet helemaal? Dan kun je ook voor een lichtgrijze of zilveren kleur gaan.

sl1

2. Dim je lichten // Felle, blauwige lichten zorgen ervoor dat je lichaam niet in een slaperige toestand komt, en daarom is het handig als je de lichten in je kamer dimt. Mocht jouw lamp geen verschillende lichtstanden hebben, dan kun je bijvoorbeeld ook een klein lampje voor naast je bed aanschaffen of kaarsen met rustgevende geuren als lavendel of vanille aan maken.

sl2

3. Zorg voor goed verduisterende gordijnen // Hoe donkerder de ruimte, hoe beter je slaap. Het is het daarom zeker waard om te investeren in verduisterende gordijnen. Je zult hierdoor namelijk langer en dieper kunnen slapen omdat je niet door de eerste lichtstralen zal worden gewekt.

sl3

4. Koop goede bedlakens // De stof van je bedlakens kan ook van invloed zijn op de kwaliteit van je slaap. Zo kun je de bedlakens van synthetische materialen als polyester of nylon beter laten liggen, omdat deze niet goed doorluchten en je lichaamswarmte vasthouden. Bij het uitkiezen van je bedlakens is het dus beter om te kiezen voor luchtige en zachte stoffen, zoals 100 procent katoen.

sl4

5. Leg een extra deken over je bedlakens // Afhankelijk van de tijd van het jaar, kan alleen je bedlaken een beetje te koud zijn terwijl een dikke sprei net iets teveel van het goede is. Daarom kan het fijn zijn om een dunne deken over je bedlakens te leggen, zodat je de temperatuur het best kan reguleren.

sl5

6. Wissel van kussens // Als er op jouw kussens gele sporen te vinden zijn en ze een beetje uit vorm zijn geraakt, dan is het hoog tijd om ze te vervangen. Dit is niet alleen vanwege hygiënische redenen, maar ook vanwege het feit dat je kussens wel goed je nek moeten kunnen ondersteunen. Een goede maatstaaf om aan te houden is om je kussens elke 2 jaar te vervangen. Jep, wedden dat dat niet het geval is bij jou?

sl6

Dit is wat er met je lichaam gebeurt wanneer je een nacht slaap mist

Purewow

Reageer op artikel:
Met deze 6 tips slaap jij nóg beter in je eigen slaapkamer
Sluiten