Suze van As
Suze van As Love & Life 14 aug 2017

Met deze 8 natuurlijke slaapmiddelen zul je heerlijk in slaap vallen

Je hebt echt geen zware slaapmiddelen nodig als je een paar keer slecht geslapen hebt. Er bestaan namelijk nog zoveel natuurlijke producten die het proberen waard zijn en je lichaam niet verder toetakelen.

Als je af en toe moeite hebt met in slaap komen, kun je deze acht tips eens uitproberen. Als je al behoorlijk lang last hebt van te weinig slaap dat je je constant warrig voelt, raden we natuurlijk aan om wellicht eerst even een bezoek aan de huisarts te brengen.

1. Melatonine

Melatonine is een natuurlijk hormoon dat je slaapritme reguleert. Je lichaam krijgt zo het fysieke signaal dat het tijd is om een dutje te gaan doen. Dit signaal krijg je uit jezelf zodra de zon onder gaat, maar onder andere het felle scherm van je telefoon zorgt ervoor dit verstoort wordt. Je kunt gerust een melatoninesupplement nemen om sneller in slaap te vallen; deze krijg je gewoon bij de drogist voor een fijne prijs. Check natuurlijk altijd even de bijsluiter.

2. Meditatie

Dit klinkt misschien een tikkeltje zweverig, maar iedereen die eens succesvol heeft gemediteerd weet hoe ontspannend het kan werken. Probeer nergens aan te denken en je alleen te focussen op het ontspannen van je lichaam, spier voor spier.

3. Valeriaan

Valeriaan wordt vaak gebruikt om ervoor te zorgen dat je minder gespannen en gestrest wordt, waardoor je gemakkelijker in slaap valt. Er bestaan pillen van maar je kunt er ook gewoon zelf een kopje thee van maken – bijvoorbeeld een paar uur voordat je je bed in wilt kruipen.

4. Therapie

Misschien denk je dat dit een tikkie extreem is, maar als je echt last hebt van slaaptekort kan het heel erg behulpzaam zijn om er met iemand over te gaan praten. Samen zullen jullie kijken wat je slaaptekort veroorzaakt en wat je eraan kunt doen. Wees er op tijd bij en vrees niet om hulp in te schakelen als je dat nodig hebt!

5. 5-HTP (5-hydroxytryptofaan)

Deze supplementen beïnvloeden je serotonine-levels en dit geeft het effect van slaperigheid, terwijl het je overdag juist een opkikker kan geven. Door hiervan een supplement te nemen voor het slapengaan, zou je nog weleens stukken beter kunnen slapen. Lees wel goed de bijsluiter, aangezien het niet mag worden genomen in combinatie met sommige medicatie (onder andere antidepressiva) en afgeraden wordt tijdens zwangerschap en het geven van borstvoeding.

6. Een hete douche

Het klinkt misschien als een advies dat je zou kunnen krijgen van je grootouders. “Neem een warm bad, drink een kopje hete melk en dan slaap je wel!” Toch zegt men dit niet voor niks. Of warme melk helpt weten we niet, maar wat we wel weten is dat een hete douche ervoor zorgt dat je lichaam denkt dat het bedtijd is. Als je opwarmt in de douche, en daarna vervolgens abrupt afkoelt door eruit te stappen, boots je hetzelfde effect na wat je lichaam normaal gesproken heeft als het tijd is om te slapen.

7. Yoga

Door de tijd te nemen op je yogamatje zul je merken dat je veel beter in slaap valt ’s avonds. Je lichaam komt er namelijk helemaal van tot rust en je spieren zijn ook nog eens fijn gerekt en gestrekt. Zorg er alleen wel voor dat je dit niet doet vlak voor het slapen, maar laat er een paar uur tussen zitten.

8. Niet helemáál natuurlijk, maar toch: apps met achtergrondgeluiden

Voor veel mensen helpt het om te luisteren naar een audioboek dat je al duizend keer gehoord hebt (Harry Potter met Stephan Fry’s stem bijvoorbeeld). Ook helpt het voor veel mensen om te luisteren naar ambiance-geluiden zoals bosgeluiden en zeegeluiden. Er bestaan hier een paar apps voor, maar je vindt de geluiden ook gewoon op YouTube onder ‘white noise’.

Dit zijn de voor- en nadelen van jouw favoriete slaappositie

Refinery29

Reageer op artikel:
Met deze 8 natuurlijke slaapmiddelen zul je heerlijk in slaap vallen
Sluiten