Wat ik leerde van een 8-weekse mindfulness-cursus

Je kan bijna geen website meer openen of er wordt gerept over mindfulness. Mindfulness zou onze veel te drukke maatschappij moeten redden van de stressvolle ondergang. Althans, een poging doen tot. Als veel te drukke millennial met overvolle agenda klonk dat wel naar meer, en voordat ik het wist vloeiden m’n handen over m’n toetsenbord en had ik me ingeschreven voor een 8-weekse mindfulness-cursus. En eerlijk gezegd beviel dat meer dan goed.

Mindfulness helpt je om bewuster en meer in het moment te leven, zonder oordeel. Het zou stress helpen verminderen, je helpen om betere keuzes te maken (je bent immers dichterbij je gevoel) en het maakt dat je tegenslagen beter kunt incasseren.

De lessen uit een mindfulness-cursus

8 weken lang kwam ik wekelijkse samen met de andere cursist en onze coach. Elke donderdagavond namen we 2,5 (en soms 3) uur de tijd om te mediteren en leren over mindfulness.

Heerlijk, maar hoe ga ik dat in godsnaam volhouden als de cursus me er niet meer toe dwingt om te mediteren, vroeg ik me af.  Gelukkig heeft de cursus me doen inzien dat je voor een mindful leven heus niet elke dag 30 tot 60 minuten hoeft te mediteren.

Mediteren is ontzettend goed voor je en ik raad je vooral aan om het regelmatig te doen (en dan juist op de momenten dat je er geen tijd voor hebt, believe me), maar om mindful door het leven te gaan is het geen must.

Ik leerde deze 5 lessen om op een makkelijke manier meer mindful te zijn. Zónder elke dag je meditatiekussen erbij te pakken. En guess what: nu kan jij ze ook makkelijk in je dagelijkse routine toepassen.

1. Mindfulness is niet altijd 30 minuten mediteren

Mindfulness is bewust aanwezig zijn. Dit kan middels een mindfulness-meditatie van 30 minuten, maar het zit ‘m ook in de kleine dingen met aandacht doen.

Denk aan bewust je koffie zetten en opdrinken. Proef echt en kieper het niet in drie slokken achterover. Smeer bewust je boterham en merk op wat je proeft en voelt in je mond. Kleed jezelf bewust aan en voel hoe de kleding je lichaam bedekt en opwarmt. Verzorg bewust je huid en voel en masseer, in plaats van een snelle skincare sessie omdat het moet. You get my point.

Vind iets wat jij dagelijks doet (tandenpoetsen, thee zetten, ontbijten, je bed opmaken, er zijn zat routines te bedenken) en doe dat met bewuste aandacht.

2. Gewoon ademen is ook mindfull

Merk je dat je gestrest raakt of even niet zo lekker in je vel zit? Soms is gewoon even écht ademen al genoeg. Stop even met alles wat je aan het doen bent en adem een paar keer diep in… en uit…. en weer in…. en uit…

Focus jezelf op je adem en laat alles even voor wat het is. Adem vanuit je buik en je zal merken dat je jezelf na een paar minuten al veel gegronder voelt.

3. Je hoeft niet alleen stil te zitten op de bank

Mindfulness is niet alleen maar stilzitten op een stoel of gehurkt op je meditatiekussen. Je kunt ook mindful wandelen, mindful fietsen, mindful yoga beoefenen, mindful dansen, you name it. Zolang je er met je volle aandacht bij bent, ben jij mindful.

Tip: maak eens een mindful wandeling door het bos. Loop rustig, voel hoe je loopt, neem alle geuren in je open en kijk ’s een keer écht om je heen. Wat zie je? Wat voel je? Wat hoor je? Wat ruik je?

4. Je kan ook gewoon stil zijn

Er zijn maar weinig momenten dat er niks door je hoofd gaat. We hebben tienduizenden gedachtes per dag, dat is nogal wat. In plaats van mediteren, kun je ook gewoon even je moment van niks pakken.

Laat alles even voor wat het is, en zit ‘gewoon’ in stilte. Merk op hoe je je voelt en waar dat door komt. Soms even moeilijk (want het voelt misschien totaal onproductief) maar zodra je de rust hebt gevonden, merk je dat het je goed doet.

5. Doe ’s rustig aan

We doen alles graag snel en als het even kan ook nog ’s met twee of drie dingen tegelijkertijd – in hoeverre dat mogelijk is. Maar wat nou als we gewoon eens wat rustiger aan doen in plaats van alsmaar in de zesde versnelling gas geven.

Haal je voet van het gas en doe vandaag alles op een rustig tempo en met aandacht. Focus je op één ding tegelijkertijd en doe dit zonder te stressen, rennen en vliegen. Schakel pas over naar het volgende als het helemaal af is.

Maak het een gewoonte

Ik hoop dat deze vijf lessen je helpen om mindfulness vaker toe te passen in je leven. Mindful leven hoeft echt niet moeilijk te zijn. Maak er een gewoonte van door één van deze (of gewoon alle vijf) dingen in het dagelijks leven mee te nemen.

Zo ben je onbewust meer mindful bezig dan je doorhebt en zal je merken dat je dichterbij je gevoel komt te staan en meer rust ervaart, zónder geforceerd 30 minuten op je meditatiekussen plaats te nemen.

Dit kan je ook helpen: Deze 5 hacks in de ochtend zorgen ervoor dat je dag minder stressvol verloopt en Waarom je ook op werk goed voor jezelf moet zorgen (en hoe je dit dan doet)

Reageer op artikel:
Wat ik leerde van een 8-weekse mindfulness-cursus
Sluiten