Aartie Narain
Aartie Narain Love & Life 9 september 2020

Wait, whut? 10 minuten mindfulness staat gelijk aan 44 minuten slaap, blijkt uit onderzoek

Socializen is erg leuk, maar soms kan het ook net iets te veel worden. Een balans vinden tussen werk, vrienden, relaties, familie en self-care kan lastig kan zijn. Plus daar bij op dat de druk om te presteren tegenwoordig erg hoog is en dat het lijkt alsof onze to-do list altijd maar eindeloos is. Word je al moe bij het lezen van deze opsomming? Dan is mindfulness misschien wel dé oplossing. 

Snoozen zodra de wekker gaat lijkt misschien ideaal voor als je je wat meer uitgerust wilt voelen, maar niets is minder waar. Sterker nog, uit onderzoek is gebleken dat tien minuten mindfulness gelijk staat aan 44 minuten slapen.

Wat is mindfulness precies?

Mindfulness helpt je om bewuster en meer in het moment te leven. Het is de perfecte manier om de kunst te oefenen van het aanwezig te zijn in het hier het nu. Het belooft je om makkelijker en intenser te kunnen genieten. Het hoeft helemaal niet lastig te zijn, je kunt het gewoon leren.

Mindfulness hoeft niet per se een yogasessie van dertig minuten te zijn om effect te hebben. Een wandeling maken of diepe ademoefening kan ook erg fijn zijn. Bovendien staat zo’n tien minuten mindful bezig gaan gelijk aan 44 minuten slaap, blijkt uit onderzoek.

Onderzoek

Onderzoekers hebben twee verschillende studies uitgevoerd onder drukke ondernemers door hun slaap- en stress-levels te meten.
De groep ondernemers die aangaf het minst uitgeput te zijn, bleken wel een gebrek aan slaap te hebben, maar deden wel aan mindfulness-oefeningen als onderdeel van hun routine.

Als je al de hoeveelheid slaap binnenkrijgt die je nodig hebt en nog steeds erg uitgeput bent, dan maken de mindfulness oefeningen niet veel verschil. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat de mindfulness-oefeningen wél verschil maakten bij ondernemers die slaap tekort kwamen. Door met mindfulness bezig te gaan ervaarden ze bijvoorbeeld minder stress.

Zo maak je van mindfulness een routine

Als je merkt dat je snel gestrest raakt, kan het erg handig zijn om mindfulness aan je routine toe te voegen. Je hoeft alleen maar kleine veranderingen te maken aan je dagelijkse gewoontes om een verschil te merken.

Een groot voordeel van mindfulness is dat je het simpel kunt toevoegen aan je dagelijkse routine. Je kunt mindful fietsen, mindful wandelen, mindful sporten of zelfs mindful je tandenpoetsen (ja, echt). Het maakt niet uit wat je doet, zolang je het maar met bewuste aandacht doet.

Meer over mindfulness

Reageer op artikel:
Wait, whut? 10 minuten mindfulness staat gelijk aan 44 minuten slaap, blijkt uit onderzoek
Sluiten