Namaakkleding is een groter probleem dan je denkt en dit is waarom

Dat er veel kleding wordt nagemaakt, is niets nieuws. We sluiten er allemaal een beetje onze ogen voor, terwijl we weten dat het niet oké is. Toch is het tijd dat we inzien dat het zo niet verder kan.

Als we aan namaakkleding denken, dan denken we al snel aan overdreven neppe Gucci tassen en foute Dsquared2 shirtjes, allemaal ‘made in China’. Misschien denken we ook nog aan de ‘mooiere’ namaakspullen van goede kwaliteit, bijvoorbeeld knock-off Celine tassen van echt leer. Toch is het probleem veel groter dan dat, want ook grote ketens als Zara en Missguided maken kleding na. En wij kopen dat, zonder dat we het doorhebben.

Wat is nou precies het probleem?

Om het probleem wat duidelijker te maken, gebruiken we een recent voorbeeld met – of course – Kim Kardashian. Misschien heb je de niets verhullende bondage-jurk van het merk Mugler wel gezien, Kim droeg deze jurk op 18 februari.

Het Instagram-account Diet Prada houdt de imitaties in modeland nauwlettend in de gaten, en zij merkten een verdachte situatie op. Een model dat werkt voor Fashion Nova maakte een Instagram-story, waarop een foto van diezelfde blote jurk te zien is en dat bestand heette ‘kim’. Dit is waar het interessant begint te worden, want deze Instagram-story is geplaatst op 14 februari. Vier dagen voor Kim K in de jurk verscheen.

UPDATE: See “MUGLER” story highlight for a screenshot of the date of the Capture One session (it’s labeled 02-14-19). Fashion Nova Mugler knockoff shot 4 days before Kim wore it on 02/18/19. Kim, you’ll never fess up to your sneaky lil collaborations, but we got all the receipts 😎. * ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ At some point recently, a fast fashion photo shoot happened featuring a vintage Mugler dress that @kimkardashian just happened to wear on Sunday night to the Hollywood Beauty Awards…and yes, it appears to be a real dress, not photoshop. Ahead of Fashion Nova releasing the dress at 9pm EST tonight, house model Yodit Yemane may or may not have accidentally leaked a story 2.5 hours earlier of photo options from her shoot featuring the Mugler replica. The file names were even labeled “Kim dress” while it’s now being called “Winning Beauty Cut Out Gown” lol. This begs the question: Did Fashion Nova whip up the dress overnight in their Los Angeles atelier after seeing Kim in it or is she peddling her vintage finds to mass retailers ahead of debuting them for a calculated, timely release? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ * 📷 : Getty * #kimkardashian #mugler #thierrymugler #manfredthierrymugler #bodycon #cutout #barelythere #strappy #straps #black #vintage #dress #velvet #fashionnova #wiwt #ootd #kuwtk #hollywood #beauty #kkwbeauty #kardashian #ecommerce #shady #smh #photoshoot #model #fashionmodel #dietprada

58.3k Likes, 3,631 Comments – Diet Prada ™ (@diet_prada) on Instagram: “UPDATE: See “MUGLER” story highlight for a screenshot of the date of the Capture One session (it’s…”

Dit verhaal bevestigt dat Fashion Nova getipt wordt wat bepaalde invloedrijke personen (lees: de Kardashians) gaan dragen, zodat zij snel de namaak van deze items in gang kunnen zetten. De goedkope webshop maakt er geen geheim van dat zij veel inspiratie uit de KarJenners halen. Zo creëerden ze iedere outfit na, die gedragen werd op de bday-bash van Kylie.

FashionNova.com on Instagram: “Birthday Behavior 👑 Coming Soon! 💖⠀ When’s your birthday?⠀ Search: “Birthday Bash Sequin Romper”⠀ Search: “Twenty Fun Satin Dress”⠀ Search:…”

546k Likes, 11.9k Comments – FashionNova.com (@fashionnova) on Instagram: “Birthday Behavior 👑 Coming Soon! 💖⠀ When’s your birthday?⠀ Search: “Birthday Bash Sequin Romper”⠀…”

Zoals je ziet verwart Fashion Nova het begrip ‘inspiratie opdoen’ nogal met ‘letterlijk namaken’. Fashion Nova is niet het enige merk dat de items van de Kardashian-clan letterlijk kopieert. Ook Britse webshop Missguided laat zich graag ‘inspireren’ door de Kardashian-Jenners.

Hey Kim, we’re onto your little game. Just when you thought nothing would top the fake-out “confession” of Kendall’s Proactiv ad, the Kardashians do it again. @kimkardashian posted a picture of herself in an old dress Kanye made for her, presumably under his Yeezy label, with a pithy caption pleading for fast fashion brands to let her wear the dress before knocking it off. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Three hours after her post, it popped up on quick-turn retailer @missguided , who has entire website sections dedicated to kopying the Kardashian style. Last year, Fashion Nova famously dropped their own versions of Kylie’s custom birthday looks mere hours after she posted them. The lack of transparency around celebrity endorsements is a big problem facing social media. We think we smell a rat. Dieters, is this a thinly veiled collab, or does Missguided have a secret atelier of magical elves making stretchy dresses round the clock and shooting them on Kim K doppelgängers? Lol. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ * ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #kimkardashian #missguided #literally #fastfashion #collab #transparency #designer #yeezy #ye #kanye #kimye #collaboration #magicalelves #speedtomarket #retail #luxurybrand #kardashian #kuwtk #fashionnova #ootd #wiwt #dietprada

No Description

Veel mensen verdachten Kim zelf van het tippen aan de ketens, maar zij maakte een duidelijk statement op Instagram. “It’s devastating to see these fashion companies rip off designs that have taken the blood, sweat, and tears of true designers who have put their all into their own original ideas,” plaatste Kim onder een bericht van Diet Prada.

Ook Zara in het geding door micro-imitatie

Als je denkt dat alleen de grote ontwerpers nagedaan worden, dan heb je het mis. Vaak zijn het juist de kleine bedrijven die door de ketens worden gekopieerd. Zo is Zara bijvoorbeeld aangeklaagd, omdat het de ontwerpen van Tuesday Bassen letterlijk overnam. Dit deden ze zonder enige credits of vergoeding voor de ontwerper uit L.A., wat leidde tot een rechtszaak.

I’ve been pretty quiet about this, until now. Over the past year, @zara has been copying my artwork (thanks to all that have tipped me off–it’s been a lot of you). I had my lawyer contact Zara and they literally said I have no base because I’m an indie artist and they’re a major corporation and that not enough people even know about me for it to matter. I plan to further press charges, but even to have a lawyer get this LETTER has cost me $2k so far. 〰 It sucks and it’s super disheartening to have to spend basically all of my money, just to defend what is legally mine. ⚡️ EDIT: Some of you are asking how you can help. Repost and tag them, on Twitter, on Insta, on Facebook. I don’t want to have to burden any of you with the financial strain that comes with lawsuits.

42.6k Likes, 5,972 Comments – Tuesday Bassen (@tuesdaybassen) on Instagram: “I’ve been pretty quiet about this, until now. Over the past year, @zara has been copying my artwork…”

Wat we hiermee willen zeggen, is dat ook het overnemen van dit soort kleine details namaak is. Ook al lijkt het heel onschuldig, het zijn nog steeds gestolen ontwerpen.

Hoe lossen we het op?

Dat het probleem groter is dan je denkt, dat is duidelijk. Alleen al in Nederland lopen kledingmerken jaarlijks een miljard euro mis door de productie van namaakkleding. Wij kunnen ons niet eens voorstellen hoeveel dit wereldwijd is.

Maar de vraag is hoe we dit oplossen, zodat de mode-industrie eerlijk blijft en ieders creatieve ontwerpen veilig zijn. De wet is niet waterdicht en de grens tussen ‘inspiratie opdoen’ en ‘namaken’ is nogal vaag. Het letterlijk kopiëren van een logo of merknaam is verboden, maar voor de rest is het een grijs gebied. Het is voor een klein bedrijf erg duur om een rechtszaak aan te spannen tegen een grote keten, waardoor ze het er vaak bij laten zitten.

So…is @michaelkors making a bid to be the next @stevemadden or something? Lol. *cue the Michael Kors jingle* * #kors #michaelkors #louisvuitton #lv #vuitton #archlight #archlightsneakers #sneakers #kicks #logo #monogram #hypebeast #hypebae #skechers #stevemadden #wiwt #ootd #hype #streetstyle #blogger #fashionblogger #influencer #nicolasghesquiere #dietprada

27.7k Likes, 1,348 Comments – Diet Prada ™ (@diet_prada) on Instagram: “So…is @michaelkors making a bid to be the next @stevemadden or something? Lol. *cue the Michael…”

Het grotere probleem, dat zijn wij. Wij die de kleding kopen, terwijl we weten dat het namaak is. De reden dat dit gemaakt blijft worden, is omdat het massaal gekocht wordt. En ook omdat de negatieve publiciteit hierover dus niet zwaar genoeg afweegt tegen het voordeel van goedkoop kleding kopen.

Natuurlijk is het verleidelijk om een namaak-item te kopen, zeker als het origineel een godsvermogen kost. De vraag is of je dit wel moet willen. Kleine, creatieve ondernemingen zijn hier namelijk meestal de dupe van. Als we met z’n allen iets bewuster om zouden gaan met namaakkleding, kunnen wij – als massa-consumenten – een groot verschil maken in de industrie.

Waarom slow fashion écht niet suf is en steeds populairder wordt

TeenVogueRetailTrends

Reageer op artikel:
Namaakkleding is een groter probleem dan je denkt en dit is waarom
Sluiten