Creative 14 feb 2019 Tessa Ponjee

7x onze favoriete Nederlandse streetwear kledingmerken

Streetwear is nog nooit zo populair geweest. Zelfs talloze grote modehuizen zoals Off-White laten zich inspireren door streetstyle en vertalen dit naar hun ontwerpen. Ook in Nederland kunnen we er wel wat van op dit gebied. Dit zijn onze persoonlijke favoriete Nederlandse streetwear kledingmerken.

Nederlandse streetwear

De populariteit van streetwear is niet zomaar uit de lucht komen vallen. In tegendeel zelfs, het duurde maar liefst een halve eeuw voordat streetstyle daadwerkelijk geïmplementeerd werd door grote merken en influencers.

Volgens Trendalytics kan de oorsprong van streetwear teruggebracht worden naar de jaren ’70. Toen ontstond er namelijk een sociale movement in Californië dankzij de relaxte kledingstijl van Shawn Stussy, de oprichter van het kledingmerk Stüssy. Flash forward naar 2019 en de streetstyle kledingindustrie heeft een waarde van zo’n, houd je vast, 309 miljoen dollar.

Ook in Nederland hebben we talloze belachelijk creatieve ontwerpers die met de vetste streetwear komen. Van grotere, gevestigde namen tot aan wat kleinere creatieve merken. Dit zijn onze persoonlijke favorieten.

1. Olaf Hussein

NEW FW18 PRODUCTS Now available on our online store. – Ayesha is wearing our Sign Here Tee and Nylon Track Pants.

515 Likes, 3 Comments – ØLÅF (@olafhussein) on Instagram: “NEW FW18 PRODUCTS Now available on our online store. – Ayesha is wearing our Sign Here Tee and…”


Olaf Hussein is niet alleen een super vet merk, de weg die de ontwerper heeft afgelegd, is ook heel inspirerend. Olaf is namelijk (nadat hij in groep zeven van school af is gestuurd) van vmbo, naar mavo, naar hbo, naar wo gegaan. Hij heeft heel wat studies gedaan, maar uiteindelijk werd hij ‘ontdekt’ door het hoofd van de menswear afdeling van Tommy Hilfiger toen hij in een kledingwinkel aan het werk was.

Hij besloot te solliciteren voor een marketingfunctie bij het bedrijf, maar werd afgewezen (hij werd zelfs de ‘slechtste sollicitant ever‘ genoemd. Uiteindelijk werd hij wel aangenomen als design stagiaire bij Tommy, zonder ook maar enige ervaring te hebben. Vanaf daar is Olaf als een speer gegaan.

Hij heeft zich omhoog gewerkt en na twee jaar als ontwerper bij het bedrijf gewerkt te hebben, richtte hij zijn eigen merk op. Olafs kleding is minimalistisch, maar het proces is doordacht. Het merk laat zich inspireren door objecten, referenties en andere culturen van over de hele wereld en die dingen vormen het beginpunt van het ontwerpproces.

2. Bonne Suits

MONO JAPAN P2 ————– BS x Aizu Momen by Yamma Sangyo & Harappa

615 Likes, 5 Comments – Bonne Suits Amsterdam (@bonnesuits) on Instagram: “MONO JAPAN P2 ————– BS x Aizu Momen by Yamma Sangyo & Harappa”


Bonne Reijn is kledingontwerper, gallerij- en winkeleigenaar en ook de oprichter van het kledingmerk Bonne Suits. En ook hij heeft dit allemaal bereikt zonder een specifieke opleiding te hebben gevold. De ontwerper is op jonge leeftijd al begonnen met werken als een stylist, maar hij merkte dat hij iets miste in de kleding die aangeboden werd.

Hij kreeg de sterke behoefte om iets te ontwerpen dat losstaat van gelegenheid, leeftijd, geslacht of sociale verwachtingen. Een kledingstuk dat essentieel is in iedereens kledingkast en dat zowel formeel als informeel gedragen kan worden.

In 2014 ontwierp hij daarom een aantal zwarte en witte pakken en noemde hij deze BONNE. Dankzij een ander streetwear merk, Patta, kon hij een derde partij inschakelen voor productie. Een paar jaartjes verder en de pakken zijn in alle kleuren en maten te koop. Het beste? Ze zijn volledig unisex en passen iedereen.

3. Daily Paper

We have partnered with @_havanaclub to create a limited edition Capsule Collection based on authentic Cuban design. Stay tuned for the official launch online and in stores. Captured by: @gabriellekannemeyer and styled by: @beridalgali⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Sign up for the Daily Paper x Havana Club Young Talent Contest for the chance to create and execute a part of this collaborative collection’s official campaign all the way in Havana, Cuba. Link in bio.

4,268 Likes, 25 Comments – Daily Paper (@dailypaper) on Instagram: “We have partnered with @_havanaclub to create a limited edition Capsule Collection based on…”

Grote kans dat je Daily Paper al kent, maar het merk kon niet ontbreken in ons lijstje. Het label werd in 2010 opgericht door Hussein Suleiman, Jefferson Osei en Abderrahmane Trabsini. In 2008 waren de boys een blog begonnen, genaamd Daily Paper.

Hierop deden ze verslag van de muziek– en kunstevenementen die ze bezochten en organiseerden, en schreven ze over mode. Om reclame te maken, gaven ze iedereen die ze interviewden een T-shirt waar ze de naam van het blog op hadden laten drukken, steeds op een iets andere manier.

Hussein zegt: “Al snel waren we bekender van T-shirts dan van het blog. Er waren mensen die T-shirts van ons wilden kopen, terwijl ze nog nooit van het blog hadden gehoord.”

Tegenwoordig is het merk heel anders en zie je minder basic T-shirts, maar veel meer originele en ingewikkelde designs van hele hoge kwaliteit. De kleding is prijzig, maar dan heb je ook wat.

4. The New Originals

Creatives are the new athletes

349 Likes, 5 Comments – The New Originals (@theneworiginals.eu) on Instagram: “Creatives are the new athletes”

Een iets kleiner creatief kledingmerk is The New Originals. De ontwerpers streven voor kleding die lang meegaat en sterk is, waardoor je het gevoel krijgt dat je alles aankan.

TNO gelooft dat het voor iedereen mogelijk is om het maximale uit hun creativiteit te halen, ongeacht hun achtergrond. Door out of the box te denken en zonder grenzen te leven, kan je volgens het merk alles bereiken dat je wil.

De negen stippen op het logo staan voor de box en is een metafoor voor een puzzel. Wil je een puzzel oplossen? Dan moet je out of the box gaan denken. De missie van het kledingmerk is om verschillende achtergronden samen te brengen en creativiteit een podium te bieden. Kijk, dat is duidelijke taal.

5. Patta

We received the Awake NY Spring 2018 Collection which is now available in store at Patta Amsterdam and London. #AwakeNYv

1,770 Likes, 11 Comments – Patta (@patta_nl) on Instagram: “We received the Awake NY Spring 2018 Collection which is now available in store at Patta Amsterdam…”

Net als Daily Paper is Patta een van de grootste Nederlandse streetwear merken. Het merk is opgericht in 2004 en als je het ons vraagt, is dit het merk dat streetwear in ons kikkerlandje introduceerde.

Patta is opgericht door Edson Sabajo en Guillaume ‘Gee’ Schmidt. Het bedrijf begon meer als hobby met als doel hun vrienden en familie te voorzien van vette sneakers en kleding, maar het is al snel een gevestigd merk geworden.

Beide mannen zijn heel bekend in de Nederlandse Hip-Hop scene en door hun beroepen (DJ en MC) raakten ze destijds bevriend. Samen reisden ze de hele wereld af, op jacht naar de vetste, exclusieve sneakers en records. Ze kwamen op sketchy plekken terecht, waar ze hun vondsten in dozen gooiden en naar Nederland verstuurden. Lukte dit niet, dan gooiden ze de sneakers in grote zakken en probeerden ze deze mee te nemen in het vliegtuig.

Deze vastberadenheid zorgde ervoor dat Patta al heel snel heel groot werd. Na een tijdje andere merken te verkopen, begonnen de twee hun eigen kleding te ontwerpen, dat ook al snel populair werd.

6. Maha

The long expected Wǒmen (我们) merch is finally available online 🥰Be part of the Maha family and get yourself a T-shirt (€29,95) or an embroided sweater (€59,95) 🛒🛍 See you around fam! 🙋🏻‍♀️🙋🏼‍♀️🙋🏽‍♀️ #mahaamsterdam #wǒmen

458 Likes, 5 Comments – Maha Amsterdam (@maha_amsterdam) on Instagram: “The long expected Wǒmen (我们) merch is finally available online 🥰Be part of the Maha family and get…”

Ook Maha mag volgens ons niet ontbreken in dit lijstje. Oprichters Saskia van Hofwegen en Dian Iskandar zijn dit bedrijf gestart om streetwear specifiek voor vrouwen aan te bieden omdat deze groep vooralsnog vaak een beetje wordt buitengesloten in de wereld van streetwear.

Ondanks dat veel streetwear merken tegenwoordig unisex kleding aanbieden, is er weinig specifiek voor deze groep. Dat is iets dat deze twee hebben veranderd. Wat er zoal verkocht word? Saskia vertelt: “We begonnen met Stussy. Dat moest eigenlijk wel, want dat is één van de grootste streetwearmerken wereldwijd. Daarnaast hebben we een heel uitgesproken merk uit Polen, Neige Trees en This is Welcome uit Londen.”

Daarnaast is sinds kort ook de eigen lijn ‘wǒmen (我们)’, wat ‘wij’ betekent in het Chinees, te krijgen in de winkel. Volgens Saskia vinden we als vrouwen eenheid in de diversiteit van elkaar en dat is dan ook de inspiratie geweest voor deze toffe lijn.

7. Tratlehner

Come join us at our launch in Belgium tomorrow! Go to @avenuestore for more info.

169 Likes, 4 Comments – TRATLEHNER (@tratlehner) on Instagram: “Come join us at our launch in Belgium tomorrow! Go to @avenuestore for more info.”

Freddy Tratlehner A.K.A Vjeze Fur en Perre van den Brink droomden al lang van een kledinglabel dat de beste stoffen ter wereld gebruikte. Het merk Tratlehner is uit die droom geboren. Voordat ze twee dit merk opzette, hebben ze allebei eerst keihard aan hun eigen carrière gewerkt. Dat is op z’n zachtst gezegd gelukt, want Freddy en Perre zijn allebei hele grote namen in de creatieve industrie.

Alle producten van Tratlehner worden ontworpen en geproduceerd in Europa. Hoge kwaliteit staat centraal bij het merk en in elk design ligt een focus op de details. Deze details zijn geïnspireerd door hun liefde voor kunst, mode, natuur, technologie en architectuur.

De nieuwe generatie modelabels

Al deze merken passen perfect binnen de nieuwe generatie modelabels. Veel van deze ontwerpers hebben zichzelf namelijk alles aangeleerd en vinden creatieve vrijheid op elk gebied heel belangrijk. Weg met de traditionele manier van ontwerpen en door naar de jonge creatievelingen die de modelindustrie gaan domineren.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

5 te leuke Nederlandse artsy Instagramaccounts die je nu wilt volgen

Reageer op artikel:
7x onze favoriete Nederlandse streetwear kledingmerken
Sluiten