In 7 stappen naar een positiever lichaamsbeeld

We betrappen onszelf allemaal wel ’s op een negatieve gedachte over wie we zijn. Niet gek, want we zijn vaak super streng op hoe we eruit zien en hoe we doen. Maar al die negatieve selftalk helpt weinig goeds in de hand. Een negatief lichaamsbeeld, nooit goed genoeg presteren en jezelf constant vergelijken met anderen maakt het leven er niet leuker op.

Het is duidelijk: een negatief zelfbeeld gaat je niet verder helpen. Tijd om een mindset switch te maken. Deze 7 stappen helpen je om positiever naar jezelf te kijken en jezelf te waarderen en omarmen voor wie je bent. Incluis alle flaws.

Negatief lichaamsbeeld?

Een negatief lichaamsbeeld kan je onzeker maken en je tegenhouden in de dingen die je wilt doen. Onnodig, want wat zegt de vorm of het gewicht van je lijf over wie jij bent als mens? Precies, helemaal niks.

Gooi de weegschaal de deur uit als deze je belemmert in je denkpatronen en ga aan de slag. Deze 7 stappen helpen je op weg.

Stap 1: Ontvolg negativiteit op social media

De tijd die we doorbrengen op social media kan misschien sowieso wel wat minder, maar laten we er in eerste instantie mee beginnen om de tijd die we er dan doorbrengen worthwile te maken.

Dat betekent: ontvolg alles en iedereen die je een negatief gevoel geeft. En yes, dat betekent ook die vriendin van vroeger of die celebrity die je wel leuk vindt maar wiens foto’s je niet verder helpen.

Ga vervolgens vooral op zoek naar mensen die je wél inspireren. Volg accounts die posten over body positivity, volg mensen die je helpen je mindset te verbeteren, grappige mensen, ga op zoek naar inspiratie waar je wel wat aan hebt.

Stap 2: Anders denken over eten

Zie eten als een bron van energie, als iets wat ervoor zorgt dat jij de dingen kan doen die je wil doen. Kijk naar de voedingsstoffen die het je geeft in plaats van de calorieën die het bevat.

Eet op de momenten dat je honger hebt en voed jezelf met datgene wat je lijf nodig heeft. Het kan in het begin lastig zijn om te ontdekken wat je nodig hebt, maar als snel zul je merken dat je doorkrijgt wat goed voelt voor jou.

Zie eten als iets wat je energie geeft om de dag aan te gaan en probeer je andere gevoelens rondom eten meer los te laten.

View this post on Instagram

Every body is a summer body 💜

A post shared by NSMBL (@nsmbl) on

Stap 3: Maak een lijst met alle leuke dingen aan jezelf

Het voelt misschien een beetje raar om op te schrijven wat je allemaal geweldig (maar ook ‘prima’ of ‘neutraal’) vindt aan jezelf, maar zodra je het hebt gedaan ben je ons dankbaar.

Je lijf waarderen en focussen op de mooie dingen zorgt voor een shift in je mindset die bijna elke vrouw wel kan gebruiken. En wees vooral niet bang om als arrogant gezien te worden als je wel blij bent met hoe je eruit ziet.

Vul de lijst aan met uiterlijke kenmerken, maar vergeet vooral niet om ook te focussen op je skills en je karaktereigenschappen waar je happy mee bent.

Vergeet ook vooral niet om in te zien wat je lijf allemaal voor je doet. Het zorgt ervoor dat je je kan verplaatsen, je kan ermee knuffelen, je kan er seks mee hebben, je kan ermee dansen, etc.

Extra tip: ga (naakt) voor de spiegel staan en som alles op wat je ziet en mooi vindt. Ook de ieniemienie dingen, zoals je nagels, dat je haar vandaag wél goed zit of de vorm van je mond.

Het waarderen van de kleine dingen helpt om minder streng te zijn en meer waardering voor je lijf in het algemeen te krijgen.

Stap 4: Let op je woorden

We praten zo vaak en veel over onze en andere lichamen, maar vaak op een negatieve manier. Terwijl wat je zegt voor een groot deel bepaalt hoe je denkt. Let dus goed op de woorden die je uitspreekt over je eigen lichaam.

Maar ook over andere lichamen hebben we vaak veel te zeggen: “wat is zij dún”, “wat ziet hij eruit!” of “zij mag ook wel weer een keer gaan sporten” zijn voorbeelden van opmerkingen die je vaker uitspreekt dan je doorhebt.

Maar let ook op je woorden wat betreft de lichamen van anderen. Des te positiever je naar iemand anders kijkt, des te positiever wordt de blik naar jezelf. Want hoe kan je positief zijn over jouw eigen lijf als je al eisen stelt aan dat van een ander.

Wat ook helpt is het uitspreken van affirmaties, zoals ‘mijn lichaam is vandaag precies zoals het moet zijn’ of ‘ik ben dankbaar voor de dingen die mijn lichaam voor me doet’. Affirmaties helpen je positief te denken.

Stap 5: Beweeg omdat je je er goed door voelt

Bewegen is fijn, bewegen is gezond en bewegen maakt je gelukkig. Zie beweging (fietsen, wandelen, zwemmen, dansen, boksen, whatever floats your boat) als iets waardoor je je goed gaat voelen, niet als iets wat je moet doen omdat je een te groot stuk taart hebt gegeten en ook nog friet met mayo en een ijsje toe.

Stap 6: Een sh*tdag mag er ook zijn

Als jij al een lange tijd een negatief lichaamsbeeld hebt, dan is dat beeld niet van de ene op de andere dag compleet veranderd. Je mindset veranderen kost tijd, gun jezelf die tijd.

Er zullen altijd dagen tussen zitten dat je overal even totaal geen zin meer in hebt en niets liever wil dan lui zijn en chips eten op de bank. En dat is ook oké.

In elk proces zitten goede en slechte dagen. Die bewustwording, de acceptatie en het oké zijn met de situatie is ook een stap in de goede richting.

Stap 7: Een ander mooi iemand maakt jou niet minder mooi

Vergelijk jezelf nooit met een ander. Jij bent wie je bent en dat maakt je prachtig, daar hoef je echt niets anders voor te doen of te zijn.

Besef dat iemand anders die mooi is jou niet minder mooi maakt. Iets wat jij minder leuk vindt aan jezelf, maakt je misschien juist uniek en vindt een ander geweldig.

Focus jezelf op lol hebben, jezelf omarmen en zijn wie je bent – met alle goede en minder sterke punten. You’re a queen anyway.

Houden van je lichaam:

Reageer op artikel:
In 7 stappen naar een positiever lichaamsbeeld
Sluiten