Druk, druk, druk – 5 tips om niet meer druk maar wel productief te zijn

Voordat de pandemie voor ons op de rem trapte, waren we allemaal maar ‘druk, druk, druk’. Werken, sporten, etentje met vrienden daar, koffietje met een vriendin daar. Elk moment van ons leven moest gevuld worden met een bezigheid. Want als je het druk bent, dan ben je toch productief? Op het werk is dat het precies hetzelfde verhaal.

Want alhoewel je het ‘druk, druk, druk’ had, heb je lang niet je hele to-do list afgekregen.

Nooit meer te druk

Het nooit meer te druk hebben, dat klinkt ons als muziek in de oren. Tony Crabbe is bedrijfspsycholoog bij onder andere Disney en Microsoft en beschrijft in zijn boek ‘Nooit meer te druk‘ hoe je dit kunt bereiken. Niet alleen in je privéleven, maar ook op werk kun je keuzes maken die je helpen meer gedaan te krijgen. Niet door het nog drukker te krijgen, maar door effectiever te werken.

1. Begin

Slecht nieuws voor de uitstellers onder ons. Maar om effectiever te werken, zal je toch echt moeten stoppen met het vooruitschuiven van die taak. Laat het zogenaamde Zeigarnik-effect voor je werken, schrijft Crabbe. Ons brein houdt er namelijk niet van om aan iets te beginnen zonder het vervolgens af te maken.

Dwing jezelf om tien minuten met die taak aan de slag te gaan. Je mag stoppen na die tien minuten, maar waarschijnlijk zal je dan toch doorgaan.

2. Schakel notificaties uit

Leg je telefoon weg en sluit je mail af. Wij wisselen enorm veel en vaak van taak, wel tien keer vaker dan je zelf denkt. Dat geeft ons het gevoel druk te zijn, terwijl het eigenlijk killing is voor onze productiviteit. Spreek met jezelf momenten af waarop je je telefoon, Slack, mail of wat dan ook mag checken. De rest van de tijd werk je gefocust aan een taak.

3. Stel deadlines

Als jij acht uur voor een taak hebt, doe je er acht uur over. Heb je er zes uur voor? Dan doe je het in zes uur. Echt waar, denk maar eens aan die ene week voor je vakantie waarin je opeens enorm veel gedaan krijgt. We stellen ons namelijk in op de tijd die we onszelf geven. Geef jezelf daarom voor elke taak een zelfbedachte deadline.

4. Zo min mogelijk chaos in je hoofd

Je kunt je hoofd een beetje vergelijken met een laptop, volgens Crabbe. Hoe meer bestanden je op je computer zet, hoe langzamer hij wordt. Sla je te veel op in je hoofd, dan word je langzamer en minder productief.

Om dit te voorkomen kan je alles opschrijven wat in je hoofd opkomt. Ideeën, die tandartsafspraak die je niet moet vergeten en het feit dat je ook koffie moet kopen in de supermarkt vandaag. Volgens de Getting Things Done methode is je hoofd dan vrij om zonder afleidingen verder te werken.

5. Stel prioriteiten

Helaas kun je niet alles wat je je voorneemt om te doen ook daadwerkelijk waarmaken. Dat betekent dat je keuzes moet maken. Bedenk daarom een doel en vraag jezelf af welke taken op je to do-list bijdragen aan het behalen van dat doel. Dat betekent ook dat je af en toe nee moet zeggen als collega’s bij je aankloppen.

Reageer op artikel:
Druk, druk, druk – 5 tips om niet meer druk maar wel productief te zijn
Sluiten