Yvet Van Der Naalt
Yvet Van Der Naalt Art 25 nov 2014

NSMBL interviewde modefotograaf Rohn Meijer

Je begon op 39-jarige leeftijd met fotograferen. Hoe is het allemaal begonnen?

‘Als klein kind verhuisde ik naar Los Angeles, maar keerde op 22-jarige leeftijd weer terug naar Amsterdam. Ik ging de opleiding keramiek aan de Rietveld Academie volgen. In de jaren 80 was ik al bezig met beeldhouwwerk en kunstobjecten maken, maar ik werd niet geboeid door wat ik om mij heen zag. Een vriend die ik had ontmoet op de Rietveld Academie, kwam naar Amsterdam. Hij had fotografie gestudeerd en ik ging af en toe mee naar zijn shoots om hem te helpen. Ik vond het vooral fascinerend hoe normale meisjes transformeerden naar ware beauty queens voor de camera. Na een half jaar vertrok die vriend weer naar Parijs en liet wat apparatuur voor mij achter. Daar experimenteerde ik mee door testfoto’s te maken bij modellenbureaus. Vervolgens vertrok ik naar de modestad Milaan. Zo sleepte ik mijn eerste opdrachten binnen voor Versace en later ook voor Moschino.’

‘Tegenwoordig is het één grote kermis achter de schermen bij modeshows’

Hoe is het om achter de schermen bij een modeshow te fotografen?

‘De foto’s van deze expositie maakte ik staand op een stoel, over de rand van een spiegel. Vlak voordat de modellen de catwalk op moesten nam ik snel de foto’s. Het is echt secondewerk. Zoals Cartier Bresson ook wel zegt: ‘Catch the moment’. Het grote verschil tussen nu en vroeger backstage is dat vroeger de modellen vooral heel veel zelf deden. Er waren natuurlijk wel visagisten, maar op het laatste moment werkten de modellen zelf hun haar en make-up bij. Tegenwoordig is het één grote kermis achter de schermen. Alles wordt voor de modellen gedaan, het is nu ondenkbaar dat ze zelf hun haar en make-up bijwerken.’

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

‘Uit de liefde. Als je verliefd bent heb je zo veel inspiratie. Maar ook van het vele reizen. Ik ben van plan om hier in Amsterdam veel galerieën te bezoeken. Ik raak namelijk erg geïnspireerd door andere fotografen of schilderijen.’

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

‘Ik zit eigenlijk de hele dag achter computer, behalve als ik eet, haha.’

Hoe zou jij je eigen stijl omschrijven?

‘Ironisch en eigenlijk ook wel dubbelzinnig. Als ik twee foto’s samenbreng, kan ik situaties creëren, bijvoorbeeld modellen die wegkijken op de foto, maar zodra ik de twee foto’s samenbreng, kijken ze elkaar aan.’

Als je naar je werk kijkt, wat is het verschil tussen vroeger en nu?
‘Tegenwoordig doe ik alles digitaal. Het analoge werk heb ik achter mij gelaten. Door middel van Photoshop breng ik beelden samen wat met film niet kan.’

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt de afgelopen jaren?

‘Digitaal werken. Dit heb ik mezelf aangeleerd, net zoals het fotograferen. Ik vind het heerlijk om nieuwe dingen te leren.’

Wie zou je nog voor de lens willen hebben?

‘Alle dreamgirls van deze expositie!’

‘Door Photoshop kan ik situaties creëren die er niet waren tijdens een shoot’

Wat zijn je dromen?

‘Veel reizen. Ik vind vooral India geweldig. Ook al is het een arm land, de mensen lopen er kaarsrecht met een glimlach op hun gezicht. Als je arm bent is dat het mooiste wat je kan geven. Ik zoek het positieve op en fotografeer de schoonheid.’

Wat voor advies zou je kunnen geven aan upcoming fototalent?

‘Doorzetten en vooral niet opgeven. Ik heb het moeilijk gehad in het begin. Ik had geen scholing en eigenlijk alleen mijn eigen visie. Er was een periode dat het slecht ging en dacht ‘Ik hou er mee op’. Maar op dat moment werd ik bang. Als ik er mee stop, wat ga ik dan in godsnaam doen? Op dat moment kwamen er wat opdrachten binnen en dat gaf de doorslag.’

Wat was je grootste klus?

‘Die moet nog komen! Verder gaan, daar draait het om.’

Het werk van Rohn Meijer krijgt ook internationaal veel aanzien. Tot zijn eerste opdrachtgevers behoorde ook onder andere modeontwerpers als Gianni Versace en Franco Moschino. Zijn serie ‘Dreamgirls’ is gemaakt in het begin van de jaren 90, bij shows in Milaan, Parijs en New York. De foto’s weerspiegelen vooral de dynamische en feestelijke sfeer achter de schermen. De voorstelling is tot en met 20 december te bezoeken in de Eduard Planting Gallery in Amsterdam.

Reageer op artikel:
NSMBL interviewde modefotograaf Rohn Meijer
Sluiten