Yvet Van Der Naalt
Yvet Van Der Naalt Fashion 16 maart 2017

NSMBL Thursday Talks: Nathifa opende haar eigen kledingwinkel op 19-jarige leeftijd

Twee jaar geleden bezochten we de – toen nog – pop-up store MY-OH-MY in de Utrechtsestraat en raakten we aan de praat met Nathifa Echteld. Ze begon als 19-jarige (!) haar eigen kledingwinkel in Amsterdam, zonder enige scholing hiervoor. Inmiddels is Nathifa 23 en is MY-OH-MY een permanente winkel in de Haarlemmerstraat.

Benieuwd naar haar verhaal en alles wat er bij het ondernemen kijken komt? Lees dan snel verder. 

Shoppen bij MY-OH-MY is voor ons altijd een feestje en we verlaten de winkel zonder twijfel met een glimlach. Je vindt er kleding, lingerie en sieraden van onder andere de labels For Love And Lemons, Skinnydip, Motel Rocks, The Ragged Priest en Dr. Denim én je kunt er ook mannenkleding shoppen van OHIM.

Elke laatste donderdag van de maand is er een shop-club; een speciale shop-avond waarbij je met korting shoppen kunt. Ook worden er spelletjes gespeeld en staat er iedere maand een spreker met een inspirerend carrièreverhaal. Naast de shop-avonden organiseert Nathifa ook feestjes, met als kick-off een rollerdisco! Houd de Facebook-pagina of Instagram in de gaten voor updates.

Hoi Nathifa, wij kennen je natuurlijk al! In het kort voor de lezers: wie ben je, hoe oud ben je, waar kom je vandaan en wat is je opleiding? 
Nathifa: ‘Hi ladies! Ik ben Nathifa en ik ben 23 jaar. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam en heb mijn havodiploma op zak.’

Hoe ben je gestart met MY-OH-MY en waarom? 
‘Rond mijn 18de kwam ik erachter dat ik het vaak moeilijk had om een leuke outfit voor een festival of uitgaansavondje te vinden. Ik wist zeker dat meerdere vrouwen dit probleem hadden, dus leek het mij te gek om dit op te lossen. Na het behalen van mijn havodiploma heb ik mij aangemeld voor het AMFI. Helaas pindakaas, ik werd niet aangenomen.

Ik besloot een tussenjaar te nemen en in dat jaar begon het. Ik besloot met mijn custom shorts en eigen ontwerpen op shirtjes met een kraampje op een festival te gaan staan. Zonder enige verwachting stond ik daar, zonder bedrijfsnaam. Daar stond ik dan met mijn mond vol tanden toen de festivalgangers aan mij vroegen: ‘Wauw! Waar kan ik dit blijven kopen?’ Aan het eind van de middag was ik uitverkocht. Ik ben de dag na het festival meteen begonnen met brainstormen. Twee weken later werd MY-OH-MY geboren!’

Wat maakt MY-OH-MY uniek?
‘MY-OH- MY is voor jong en oud. Voor dames met verschillende kledingstijlen: van bohemian tot aan punk, van sexy tot aan boyish. Voor dames die zich niet vasthouden aan één stijl en openstaan voor vernieuwing. De items zijn vaak exclusief en te combineren met elkaar. MY-OH-MY staat voor kracht en diversiteit. We willen iedereen vertegenwoordigen. We willen zorgen voor zelfverzekerdheid bij de vrouw en dit willen we versterken en uitstralen via onze kleding.’

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit? 
‘Ik ben altijd vroeg wakker; in de ochtend kom ik op de meeste ideeën. Daardoor kan ik niet meer in slaap vallen en ben ik vaak al wakker als mijn wekker af gaat. Om 11:00 uur ben ik aanwezig in de winkel en tot 18:00 uur help ik klanten. Tussendoor deel ik foto’s op de social media kanalen van MY-OH-MY. Ook beantwoord ik mailtjes en plan ik afspraken in. Op dagen dat ik niet in de winkel sta, koop ik in voor de winkel, heb ik afspraken of staan er fotoshoots op de planning.’

Waarvan had je nooit gedacht dat het bij het hebben van een winkel kijken komt? 
‘Wanneer je bedrijf groeit, groeit je team ook. Ik deed eerst alles zelf en nu heb ik een leidinggevende functie voor mijn team. Daar komt veel bij kijken, waar ik nooit bij stil had gestaan. De meeste ondernemers starten hun bedrijf met een bedrijfsplan. Ik ben MY-OH-MY uit passie en creativiteit gestart en door enthousiasme heb ik keuzes gemaakt. De zakelijke kant was nieuw voor mij.’

Heb je tips voor de financiële kant van het starten van je eigen bedrijf?
‘Ik adviseer om goed te sparen en vooral heel consequent met je geld om te gaan. Het kan natuurlijk heel misleidend zijn om bijvoorbeeld onnodig te gaan winkelen. Het heeft mij op dat soort momenten goed geholpen om aan mijn doel te denken. Hierdoor kun je dit beperken. Een startkapitaal hebben is zeker geen verkeerd idee. Probeer tijdens het runnen van je bedrijf een buffer op te bouwen. Dat zal voor rust en meer zekerheid zorgen.’

Is netwerken en social media belangrijk? Hoe pak jij dit aan? 
‘Ja, dat is zeker belangrijk. Ik moet zeggen dat ik niet de beste in netwerken ben. Ik praat liever niet over mezelf, omdat ik erg bescheiden ben. Zo gaat netwerken erg lastig. I’m working on it! Social media vind ik één van de leukste en belangrijkste dingen. Ik besteed veel tijd aan het maken van leuke foto’s, leuke plaatjes of quotes verzamelen om die vervolgens op Instagram en Facebook te kunnen delen. Ik zorg ervoor dat ik genoeg content heb en plan regelmatig fotoshoots in. Over elke publicatie wordt nagedacht.

Hoe zit het met je vrije tijd? 
‘Twee jaar lang werkte ik zeven dagen per week, wat heel pittig kon zijn. Ik dacht vaak dat ik niet moest vergeten te genieten, vooral omdat ik nog zo jong was. Daardoor ging ik vaak uit, soms drie dagen achter elkaar. Na een tijdje raakte ik daar juist oververmoeid van. Sinds het afgelopen jaar heb ik ingezien hoe belangrijk tijd voor jezelf is. Nu probeer ik na 18:00 niet meer aan het werk te zijn en voldoende tijd te besteden met mijn familie en vrienden. Ik werk nu zes dagen per week; op de zondag neem ik het er ook echt van. Ik gebruik die dag om tot rust te komen. Doordeweeks doe ik iets leuks in de avond of kijk ik op de bank met mijn vriend een filmpje.’

Je begint binnenkort je eigen label, zo leuk! Wat kunnen we verwachten? 
‘Ja! Ik heb er super veel zin in. Jullie kunnen verrassende setjes verwachten. De rest hou ik nog even spannend!’

Hoe blijf je jezelf stimuleren om vooruit te denken en nieuwe dingen te verzinnen?
‘Er ontbreekt nog altijd van alles in de modewereld. Dat is mijn motivatie, om dat probleem op te kunnen lossen. Ik probeer altijd goed te analyseren wat ik zelf mis in modewinkels en waar onze klanten naar op zoek zijn. Daardoor kom ik op nieuwe ideeën.’

Wat is het allerleukste aan het hebben van je eigen winkel? 
‘Wat ik het állerleukst vind van het hebben van mijn eigen winkel, is toch wel moeilijk te zeggen. Juist omdat er zo veel is. Waar ik echt van geniet, is het moment wanneer een klant geslaagd is en ik de tas met haar nieuwe aankopen mag overhandigen. Ik voel me namelijk ook altijd super happy als ik iets leuks voor mezelf koop, waar ik vervolgens erg blij mee ben. Op zo’n moment leef ik met je mee! Ook vind ik het erg leuk dat ik de vrijheid heb om out of the box te denken. Met een kledingwinkel kun je zoveel. Je kunt er zoveel dingen aan koppelen. Bijvoorbeeld de feestjes waar ik nu mee gestart ben. Je kunt er een lifestyle van maken. En vervolgens andere vrouwen daar blij mee maken, dat is echt super leuk!’

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd? 
‘Ik heb geleerd dat je je focus echt niet moet verliezen. Houd je hoofd er goed bij, met alles wat je doet binnen je bedrijf. Er is een spreuk: “Hope for the best and prepare for the worst.” Dat is echt wat ik het afgelopen jaar heb geleerd. Je moet voorbereid zijn op het ergste. ‘Wat als dit? Wat als dat?’.’

Tot slot: heb je tips voor mensen die zelf een winkel willen beginnen?
‘Droom groots, maar start klein. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn en je zult jezelf soms kunnen afvragen waar je het nou allemaal voor doet, als je niet meteen resultaat ziet. Geef dan niet op, heb geduld en probeer door te zetten. Wees niet bang om risico’s te nemen! En vergeet vooral niet te genieten!’

Je kunt MY-OH-MY volgen op Instagram en Facebook. Ook kan je hier online shoppen, of neem offline een kijkje op Haarlemmerstraat 85 in Amsterdam!

Reageer op artikel:
NSMBL Thursday Talks: Nathifa opende haar eigen kledingwinkel op 19-jarige leeftijd
Sluiten