Sharon
Sharon Health 1 jul 2017

Oh no! Zo lang duurt het dus voordat je out of shape raakt

Pilates: 4 tot 5 weken.
Als je regelmatig aan pilates doet met zo’n 3 of meer lessen per week, zal al dat werk wel even blijven. Bij pilates bouw je namelijk spieren op die langzamer verdwijnen én ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrandt. Ook als je de hele dag je favoriete serie zit te kijken. Na zo’n twee weken merk je verschil bij je billen en na een maand is je taille aan de beurt. Toch zul je als échte pilates-liefhebber binnen een week wel verschil voelen.

High-intensity interval training: 5 dagen.
De resultaten van HIIT-trainingen zullen al sneller vervagen en al helemaal als je ook nog eens ongezond eet. Eet je wel gezond, dan zal je lichaam er een stuk minder drastisch op reageren. Ook met HIIT-trainingen bouw je spieren op die ervoor zorgen dat je zelfs na je training nog calorieën verbrandt. Dit zorgt ervoor dat je best een paar dagen ‘vrij’ kunt nemen, mits je dus gezond eet.

Hardlopen: 2 tot 3 weken.
Het nemen van pauzes wordt bij hardlopen juist aangeraden, vooral voor iemand die zo’n vier tot zes keer per week rent. Een of twee dagen rust is dan echt een must om weer te herstellen. Hoe lang iemand pauze kan nemen hangt af van heel veel factoren, zoals je BMI, leeftijd en wat je eet. Des te gespierder je bent, des te langer je pauze mag duren. Toch is het aan te raden om niet langer dan twee tot drie weken pauze te nemen als je wilt behouden wat je hebt opgebouwd, tenzij je geblesseerd bent natuurlijk!

Yoga: 1 tot 2 weken.
Ook bij yoga geldt: des langer je het doet, des te langer je pauze mag duren voordat je grote verschillen ziet. Een andere belangrijke factor is of je in die pauze aan andere sporten doet. Deze kunnen zowel voor- als nadelen hebben op je spieren. Ook is het belangrijk dat je een gezonde leefstijl behoudt, dus niet te laat naar bed, niet teveel alcohol én niet te ongezond eten.

Krachttraining: 2 weken.
Mensen denken bij krachttraining vaak dat ze al snel uit vorm raken, maar afhankelijk van welk niveau je hebt, kun je toch zo’n twee weken rust nemen voordat je echt verschillen ziet in kracht en uithoudingsvermogen. Toch blijft het bij sport altijd belangrijk om er een gewoonte van te maken. Des te langer je pauze duurt, des te langer je nodig hebt om weer terug in vorm te komen.

Lukt het jou nooit om een sport vol te houden? Wij geven je tips:

Reageer op artikel:
Oh no! Zo lang duurt het dus voordat je out of shape raakt
Sluiten