Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Food 19 mei 2019

Moeite met opstaan? Deze 6 etenswaren geven je bakken met energie ‘s ochtends

Het blijft een struggle om uit bed te komen elke ochtend. Met moeite sleep je jezelf na de derde keer dat je wekker is afgegaan uit bed om te gaan ontbijten. Kan jij wel een energy boost gebruiken ‘s ochtends? Dan is dit wat je het beste kan eten.

Je kan natuurlijk kiezen voor de je beschuitje met boter en hagelslag, maar dan stort je om 11:00uur alweer in. Deze etenswaren zitten boordevol stoffen waardoor jij zonder moeite tot de lunch bezig blijft.

Eten voor meer energie

Als je net zoals wij niet echt een ochtendmens bent, ken je de moeite die het kost om uit bed te gaan en je klaar te maken voor weer een nieuwe dag. Gelukkig is er een manier om elke ochtend te rocken zonder dat je iets aan je slaapritme hoeft te veranderen. Een goede dag vol energie begint namelijk in de keuken.

Wanneer het aankomt op ontbijten heeft iedereen een ander ritueel. De een ontbijt niet, de ander ontbijt heel licht en de ander kan best een drie-gangenmenu naar binnen werken. Niks is per se verkeerd, maar door ‘s ochtends iets bewuster te kiezen voor je ontbijt kan je heel veel verschil merken in je energielevel. Als je een drukke dag voor de boeg hebt, kan je deze etenswaren het beste door je ontbijt verwerken.

1. Honing

Wanneer je denkt aan een bron van energie, denk je misschien al snel aan een zoet croissantje of een energiedrankje. Ondanks dat suiker heerlijk is, zorgt het voor de welbekende sugar rush waarna je keihard instort en alleen maar op de bank met een dekentje wil liggen.

Dus in plaats van kunstmatige suikers naar binnen te werken, kan je beter voor een natuurlijk alternatief zoals honing kiezen. Op die manier maak je je ontbijtje wel lekker zoet, zonder dat je na een uurtje instort. Let er wel op dat de honing die je in de supermarkt koopt de real deal is en dat er niet alsnog kunstmatige suikers aan toegevoegd zijn.

2. Zalm

We kunnen ons heel goed voorstellen dat zalm het laatste is waar je ‘s ochtends zin in hebt. Toch zorgt zalm ervoor dat je de hele ochtend veel energie hebt en er zijn manieren om het minder heftig te laten smaken. Zo kan je bijvoorbeeld ontbijten met een meergranen bagel met cream cheese en een beetje zalm. Hartstikke lekker en helemaal niet moeilijk om te maken.

Dokter Rima Kleiner zegt over zalm het volgende: “Chock-full of nutrients, salmon is a food that contributes to many positive health benefits, including energy levels, thanks to B vitamins, particularly B12 which may help boost energy and fight fatigue naturally.” Doei yoghurt en granola, hallo zalm.

3. Eieren

Eieren zijn natuurlijk altijd een goed idee en je kan er eindeloos mee variëren. Ze zijn rijk in proteïne en vitamine B en dat is goed nieuws voor de mensen die wel een oppepper kunnen gebruiken in de ochtend. Vitamine B zijn namelijk essentieel voor je enzymen om goed te functioneren. Wanneer je enzymen goed functioneren, is je lichaam beter in staat om eten om te zetten in energie.

4. Haver

Je weet natuurlijk dat havermout hartstikke goed is voor je lichaam. Haver zit vol unieke vezels genaamd beta-glucan. Deze vezels zorgen ervoor dat je cholesterol-niveau omlaag gaat en je een vol gevoel krijgt. Als je dus graag een simpel ontbijtje hebt ‘s ochtends, ga dan voor havermout met melk of yoghurt.

5. Quinoa

Is havermout niet helemaal je ding? Geen paniek. Misschien is quinoa wel wat voor jou in de ochtend. Quinoa is namelijk een hele goede bron van voedingsstoffen zoals mangaan, foliumzuur en magnesium. Daarnaast helpt quinoa bij het reguleren van je bloedspiegels zodat je de hele dag door een goede dosis aan energie voelt in je lichaam.

We weten natuurlijk dat quinoa vooral bij het avondeten wordt gemaakt, maar er zijn genoeg ontbijtrecepten die je met quinoa kan maken die ook enigszins zoet zijn. Video’s zoals deze laten allerlei heerlijke ontbijtjes met quinoa zien.

6. Griekse yoghurt

Als je ‘s ochtends altijd te laat opstaat en uiteindelijk enorm moet haasten, is Griekse yoghurt misschien meer jouw ding. Griekse yoghurt is een gezonde bron van koolhydraten, vetten en proteïne waardoor je lichaam hier ‘s ochtends veel energie uit haalt.

Daarnaast is yoghurt een soort simpele basis waar je enorm mee kan variëren. Je kan er fruit, noten en zaden doorheen gooien om het nog iets lekkerder te maken. Op die manier ren jij overal naartoe tot aan je lunch.

Elite Daily

Reageer op artikel:
Moeite met opstaan? Deze 6 etenswaren geven je bakken met energie ‘s ochtends
Sluiten