Herkenbaar? 4 ongezonde gewoontes die je hebt sinds de quarantaine

Inmiddels duurt de quarantaine al ruim honderd dagen. En dat we het zullen moeten doen met ‘het nieuwe normaal’ is nothing new. Grote kans dat je best wat moeite hebt met deze aanpassing. En dat je daardoor misschien wat ongezonde gewoontes hebt ontwikkeld.

En ja, dan hebben het over de dagelijkse glas wijn die stipt om vijf achterover wordt geslagen, of het feit dat je schermtijd de spuigaten uitloopt. Herkenbaar? Dan durven we te wedden dat je minstens de helft van deze vier ongezonde gewoontes kunt aftikken.

Ongezonde gewoontes tijdens de quarantaine

Snack je ineens veel meer sinds de quarantaine, of merk je dat je veel meer met je telefoon bezig bent? Dan hebben we nieuws voor je. Eén: je bent niet de enige. Twee: heel gezond is het niet. Alleen maar goed dus als je je realiseert dat je jezelf deze gewoontes hebt aangeleerd sinds de quarantaine.

1. Overwerken vanuit huis

Hoewel thuiswerken best relaxed kan zijn omdat je bijvoorbeeld geen reistijd meer hebt, is het ook best lastig om de balans tussen werk en privé goed te bewaken. Juist wanneer alles plaatsvindt in dezelfde ruimte. Het is makkelijk om overuren te draaien, zeker als je het idee hebt dat je constant ‘oproepbaar’ bent. Overwerken vanuit huis is dus zeker een van de ongezonde gewoontes die je kunt hebben sinds de quarantaine.

Het kan ervoor zorgen dat je een wrok gaat creëren, dat je de balans tussen werk en privé niet meer hebt of dat je misschien wel overspannen raakt. Merk je dat je bewust of onbewust voorbij je werktijden gaat? Let dan goed op jezelf. Creëer een aparte werkplek, waar je werkdag begint en eindigt.

2. Verslaafd aan social media

Social media is natuurlijk een makkelijke manier waarop je snel geïnformeerd kun worden én betrokken kunt blijven, maar het zorgt ook al gauw voor een ongezonde obsessie. Helemaal in tijden van de coronacrisis. Stel voor jezelf tijdslimieten in, demp apps (en gesprekken) die je constant afleiden en probeer meer tijd offline te besteden.

3. Giftige relaties komen naar voren

Speaking of ongezonde gewoontes. De quarantaine kan hét perfecte moment lijken voor giftige relaties die weer opbloeien. Wees voorzichtig aan wie je je energie geeft en stel grenzen wanneer niet zo gezonde relaties weer contact zoeken.

4. Jezelf veranderen

Als er een ding is wat je deze quarantaine niet moet vergeten, is het wel dat dit niet hét moment is om een betere versie van jezelf te worden. Dat is namelijk nergens voor nodig. Het is heel normaal om even niet te weten wat je voelt, of wat je wil doen. Hoewel je meer tijd hebt, hoef je echt niet alles uit die tijd te halen. Wees niet te streng voor jezelf en leg jezelf geen dingen op die je per se moet doen.

Reageer op artikel:
Herkenbaar? 4 ongezonde gewoontes die je hebt sinds de quarantaine
Sluiten