Op gewicht blijven na het afvallen – de simpele tip waardoor het wél lukt

Gezond eten, weinig snoepen en voldoende sporten zijn key als het gaat om af te vallen of op gewicht te blijven. So far nothing new. Een recente studie heeft onderzocht hoe het een grote groep mensen is gelukt om op gewicht te blijven na het volgen van een dieet. Hoe ze dat deden? De oplossing is simpeler dan je denkt.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Op gewicht blijven

Je kent het wel: je hebt een strikt sportschema gevolgd, je hebt jezelf bij chocolade uit de buurt kunnen houden en je zit lekker in je vel – iets waar je al een tijd naar streefde. Nu ben je daar, maar hoe ga je dit vasthouden? Hoe zorg je ervoor dat je niet weer terugvalt in je oude patronen?

Je bent niet de enige die antwoord wil op deze vragen, want een recent onderzoek is dieper in dit onderzoek gedoken. Spoiler: de oplossing blijkt simpel.

Afvallen

Voor het onderzoek werden mensen gevolgd die tenminste bijna veertien kilo waren afgevallen en dit gewicht al een langere tijd (minimaal een jaar) wisten te behouden. Deze groep werd vergeleken met twee andere groepen, waarvan één met een ‘normaal’ gewicht en een groep met een te hoog BMI, oftewel overgewicht.

Om te kijken waardoor de eerste groep op gewicht bleef, keken de onderzoekers naar hoe veel calorieën de deelnemers per dag tot zich namen, samen met de hoeveelheid beweging en verbranding van de calorieën.

Onderzoeksresultaten

Wat bleek? De groep die op blijvend gewicht bleef at én verbrandde per dag driehonderd calorieën meer dan de ‘normale’ groep. Daarnaast verbrandde ze rond de 180 calorieën extra per dag ten opzichte van de rest en zetten ze gemiddeld per dag 12.000 stappen, wat eveneens significant meer was dan de anderen.

De sleutel tot succes

Hoe je dit kan vertalen naar je eigen leven? Heel simpel: uit het onderzoek bleek dat de steady groep op gewicht bleef door extra fysieke activiteit, terwijl ze evenveel aten als de obesitas groep. Door elke dag een paar duizend extra stappen te zetten hielden ze hun lichaam actief en bleef de verbranding hoger.

Op gewicht blijven is moeilijk, volgens Dr. Meir Stampfer van Harvard University. Hij benoemt in zijn onderzoeken dat we het beste kunnen afvallen of op gewicht blijven door simpelweg minder te eten. Alleen zit het ons wat dit betreft nou niet echt mee: de porties die we eten zijn de afgelopen jaren alleen maar gegroeid, net als onze suikerinname. Met bewuster eten, kleinere porties en luisteren naar je lichaam kom je dus ook al een heel eind. Combineer dit nog eens met 3.000 extra stappen per dag en je zit voorgoed lekker in je vel.

Lees ook: Dit is waarom een veganistisch dieet jou kan helpen met buikvet verliezen

Women's Health

Reageer op artikel:
Op gewicht blijven na het afvallen – de simpele tip waardoor het wél lukt
Sluiten