Genoeg slaap is belangrijk: door deze tips ga jij vanavond wél op tijd naar bed

We weten stiekem het allemaal: voldoende slapen is belangrijk. Het is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor je mentale state of wellbeing. Maar we kennen ook allemaal de verleiding van een extra Netflix-aflevering, eindeloze TikTok-video’s en gezellig borrelen met vrienden of huisgenoten.

Op tijd naar bed gaan, het kan soms echt een uitdaging zijn. De onderstaande tips gaan je helpen om bedtijd niet langer uit te stellen.

Revenge bedtime procrastination

Voordat we kunnen bepalen waarom jij altijd later naar bed gaat dan op de planning staat, is het handig om naar de psychologie achter “op tijd naar bed gaan” te kijken. Nishi Bhopal, psychiater en slaap specialist, vertelt aan health platform mindbodygreen dat mensen vaak later naar bed gaan als ze het gevoel hebben dat ze overdag niet genoeg tijd gehad hebben. In dat geval kiezen mensen ervoor om het slapen nog even uit te stellen, zodat ze in de avond meer vrije tijd hebben.

Ben jij ook gevoelig voor het uitstellen van je bedtijd, in het Engels ook wel “revenge bedtime procrastination” genoemd? Dan herken je je in de volgende punten:

  • Je weet dat je moet gaan slapen, en je bent je er van bewust dat er gezondheidsconcequenties aan het uitstellen van naar bed gaan hangen (zoals vermoeidheid);
  • Het lijkt alsof je ‘s avonds niet kunt stoppen met scrollen, tv-kijken, etc.;
  • Je hebt geen echte reden om nog wakker te zijn, zoals bijvoorbeeld een afspraak of verplichting;
  • Het is niet dat je niet in slaap kúnt vallen, maar je vermijdt het actief.

Deze fout maakt bijna iedereen tijdens het slapen en het is hartstikke slecht voor je

Tips om wél op tijd naar bed te gaan

1. Zet een alarm

Je wordt ‘s morgens wakker met een alarm, dus waarom zou je niet ‘s avonds ook een alarm kunnen zetten dat je naar bed moet? Zo kun je niet eindeloos blijven scrollen of swipen, en daardoor de tijd verliezen. Als je alarm gaat, dan ga je naar bed.

2. Wees er bewust mee bezig

Als je jezelf elke avond voor de gek wilt houden en telkens excuses gaat verzinnen, dan gaat het natuurlijk niet werken. Maak daarom de afspraak met jezelf dat je bewust met je bedtijd aan de slag gaat. Door dit bewust te doen en van slaap echt een prioriteit te maken, ben je er onbewust ook meer mee bezig.

Wil je jouw motivatie nog een extra boost geven? Schrijf dan op waaróm je wat eerder naar bed wilt gaan, en hang een post-it of briefje ergens in huis waar je vaak langsloopt. Zo word je er steeds aan herinnerd.

Dit zijn de gevolgen van nacht(en) slecht slapen op je gezondheid

3. Maak bingen moeilijker

Veel verschillende streamingsdiensten maken bingen gemakkelijk door automatisch de volgende aflevering te starten. Merk je dat je daar moeite mee hebt? Zet deze optie dan uit! De moeite die je moet doen op de volgende aflevering zelf aan te zetten, kan voor veel mensen een stap zijn waarbij ze zich realiseren dat naar bed gaan de betere optie is.

4. Doe het samen met iemand

Heb je huisgenoten, of woon je met je vriend(in) samen? Spreek dan ook af om samen eerder naar bed te gaan. Het kan lastig zijn om zelf naar bed te gaan, als de ander nog lang naar de tv kijkt of muziek luistert. Door er afspraken over te maken, is de kans dat je een accountability partner vindt ook nog groter.

5. Geef jezelf even de tijd

Repeat after me: het is niet de bedoeling dat je in één keer je hele levensstijl omgooit. Als jij op dit moment vaak pas om 02:00 naar bed gaat, dan is de kans dat je vanavond om 22:00 meteen in slaap valt nihil. Geef jezelf daarom even de tijd om aan een nieuw slaappatroon te wennen, en begin eerst met een week lang een half uur eerder naar bed. Lukt dit? Dan kan je volgende week nog een half uur eerder proberen.

Herinner jezelf eraan dat het geen sprint is. Je doet het niet voor de korte termijn, maar voor de lange termijn.

4 tips om beter te slapen waar je misschien nog niet eerder aan had gedacht

mindbodygreen

Reageer op artikel:
Genoeg slaap is belangrijk: door deze tips ga jij vanavond wél op tijd naar bed
Sluiten