Jill Goetschalckx
Jill Goetschalckx Post 14 jun 2018

Last van een opgeblazen gevoel? Zo kom je er vanaf

Een opgeblazen gevoel is the worst. Wil jij graag die crop top of dat strakke jurkje aan zónder dat iedereen aan je gaat vragen of je zwanger bent, omdat je te veel frisdrank of tortillachips hebt gegeten? Check dan deze tips om die megaballon leeg te laten lopen en je een stuk beter te voelen.

Na het eten gaat het knoopje van de broek los. Altijd. Herkenbaar? Het betekent niet dat je een te kleine broek hebt gekocht of dat je door het eten van een bord pasta meteen vijf kilo bent aangekomen. Nope, na het is normaal dat je buik een beetje opzet na het eten.

Oorzaken opgeblazen gevoel

Maar zo’n opgeblazen gevoel kan ook pijnlijk zijn of de hele dag aanhouden. Soms is de boosdoener duidelijk (hallo kapsalon van afgelopen nacht), maar de reden kan ook heel verrassend zijn. We zetten de oorzaken op een rijtje met natuurlijk tips om voor eens en voor altijd af te rekenen met de deze ik-lijk-wel-zwanger-look.

1. Je ontlasting laat je in de steek

Zowel te harde ontlasting als diarree – jup, we knallen ‘m er meteen in – kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel.
Doen: zorg voor een gevarieerd voedingspatroon met veel groenten, fruit, vezels en vocht. Maak een wandeling, ga hardlopen en drink koffie.

2. Je schranst als een malle

Snel eten, onderweg naar je werk een broodje naar binnen proppen, niet kauwen, grote hoeveelheden naar binnen schrokken – je buik kan dat allemaal niet aan. Als je snel eet, slik je veel lucht in, waardoor er heel veel gas in onze buik blijft. Oeps. Eet dus langzamer en geniet van je eten. Extra voordeel: door langzamer te eten, ga je vaak ook minder eten – je raakt sneller verzadigd.
Doen: pepermuntthee drinken, buik masseren, langzamer eten, kleine porties eten.

3. Je pakt de verkeerde boodschappen mee

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen bij sommige mensen zorgen voor een opgeblazen buik, zoals linzen (veel vezels), tarwe (gluten), koolzuurhoudende dranken (veel gas), ui (vezels), suiker.
Doen: vermijd voedsel dat jou een opgeblazen gevoel geeft en eet juist extra bananen, sinaasappels en yoghurt.

4. Je zit in die ene week van je cyclus

Zeventig procent van de Nederlandse vrouwen heeft last van een opgeblazen gevoel tijdens haar menstruatie. Holy moly! Je hormonen zijn flink aan het schommelen en er verandert een hoop in je lichaam. Je darmen gaan langzamer werken en doordat je lichaam vocht vasthoudt, onttrekt het vocht uit je darmen.
Doen: pepermuntolie op je buik smeren, yoga, kruik, eiwitrijk voedsel eten.

5. Je hebt buikgriep

In de zomer raken onze darmen op hol doordat we barbecueën zodra de zon zich laat zien en het sanitair op campings lang niet altijd Rob Geus-proof is. Bacteriën, bacteriën, bacteriën.
Doen: was je handen, eet yoghurt, drink veel water.

6. Je bent gestrest, angstig of neerslachtig

Stress kan druk uitoefenen op de maag en een opgeblazen gevoel veroorzaken.
Doen: ontspannende activiteiten, rust, kamillethee voor het slapengaan.

7. Je kauwt kauwgom

Wanneer je kauwgom kauwt, slik je meer lucht in, wat het risico op een opgeblazen gevoel kan vergroten. Bovendien bevat suikervrije kauwgom bepaalde zoetstoffen die kunnen fermenteren in de darm, waardoor ook weer gas vrijkomt.
Doen: minder kauwgom kauwen.

8. Je eet fruit samen met ander eten

Misschien denk je mega goed bezig te zijn door fruit naast je broodje te eten, maar het kan zomaar uitmonden in een spijsverteringsnachtmerrie. Fruit wordt normaal gesproken super snel gefermenteerd, maar niet als je daarnaast een maaltijd eet. Als fruit langer in je darmen zit, wordt het gefermenteerd. Hierdoor voel je je erg opgeblazen.
Doen: Eet fruit minstens twee uur voor of na de maaltijd.

Cosmopolitan

Reageer op artikel:
Last van een opgeblazen gevoel? Zo kom je er vanaf
Sluiten