Pandemie-poepen is dus een ding en grote kans dat jij er ook last van hebt

De pandemie brengt ons niet veel goeds. Er is onlangs weer een nieuw begrip bij gekomen: naast hoestschaamte en coronahamsteren, is er nu ook pandemie-poepen. We lachen erom, maar wedden dat ook jij hier last van hebt? Dit is het precies en zo kom je er vanaf.

Zenuwen en stress zijn niet goed je darmflora, dat heb je de afgelopen maanden misschien wel gemerkt.

Pandemie-poepen: dit is het

Heb jij de laatste maanden last gehad van een – op z’n zachtst gezegd – onrustige stoelgang? Dan kan het zomaar zo zijn dat dit een gevolg is van coronastress. Veel mensen hebben de afgelopen maanden geen consistente stoelgang gehad. Het is begrijpelijk dat je dit probleem niet meteen linkt aan de coronacrisis. Shit happens, right? Ook als je niet heel bewust bezig bent met corona of niet erg angstig bent, kan je stoelgang van slag raken door het onderliggende stressgevoel.

Dokter Daniel Cichi zegt er het volgende over. “Het is geen verrassing dat de pandemie een toename heeft veroorzaakt van mensen met maagproblemen. Er zijn veel redenen waarom mensen darmproblemen kunnen krijgen zoals krampen, obstipatie en IBS: een verandering in de omgeving, een ander dieet en ja, ook verhoogde stress draagt bij aan veranderingen in de microbiota. Dit heeft op z’n beurt invloed op onze darmen en de functionaliteit ervan.”

Zo kom je er weer vanaf

Het lijkt er niet op dat de pandemie snel verdwenen is, dus moeten we een andere manier zoeken om van dat poepprobleem af te komen. Wat ook is gebleken, is dat men minder beweegt, minder gezond eet en meer alcohol drinkt sinds de coronacrisis. Ben jij schuldig aan (één van) deze dingen? Probeer hierop te letten, want ook dit zorgt voor een moeilijke stoelgang.

Tot slot is het van groot belang dat je lichaam die onderliggende anxiety wegkrijgt. Het virus en alles wat daarbij komt kijken is best overweldigend en daarom is rust in je hoofd belangrijk. Hier wat tips om de angst voor COVID-19 te verminderen.

Ontvolg de social media-accounts die je een paniekerig gevoel geven

Het is fijn om up to date te zijn over COVID-19, maar dit geeft je onbewust ook stress. Zorg dat je zo min mogelijk prikkels krijgt en volg alleen de noodzakelijke pagina’s. Veel media spreken elkaar tegen en dat zorgt voor onnodige verwarring in je hoofd.

Probeer een nieuwe meditatie manier

Misschien is het een goed idee om te beginnen met mediteren. Veel mensen die last hebben van paniekaanvallen hebben baat bij meditatie. En baat het niet, dan schaadt het niet.

Schrijf je angsten op

Soms helpt het enorm om je gedachten op papier te zetten. Het is een manier om het uit je lichaam te krijgen. Merk je dat je angstig bent? Pak je notitieboek erbij en schrijf je angsten op. Doe dit niet langer dan vijftien minuten, daarna ben je klaar.

Tot slot willen we je op het hart drukken dat het niet raar is om angstig te zijn in deze gekke tijd. En als je merkt dat jouw anxiety uit proportie is, dan is het een goed idee om hier met een professional over te praten.

Glamour UK

Reageer op artikel:
Pandemie-poepen is dus een ding en grote kans dat jij er ook last van hebt
Sluiten