Dit is hoelang je moet planken voor een platte buik

Het kweken van een platte buik gaat vaak gepaard met flink wat plank-sessies. Maar: hoelang moet je nou eigenlijk planken om een platte buik te kweken? Om het maximale uit de oefening te halen is het belangrijk te letten op tijd, maar ook op je vorm.

De techniek van het planken is redelijk rechttoe rechtaan. Toch zijn er bepaalde dingen om op te letten. Je houding is een belangrijke, maar ook de duur van de plank.

Hoelang moet je planken voor een platte buik?

Planken alleen gaat er natuurlijk niet voor zorgen dat je een platte buik krijgt – dit vergt meer variatie, maar de plank is wel een heel effectieve oefening. Om er het maximale uit te halen, raden experts aan drie planks van elk 60 seconden te doen.

Als 60 seconden te lang is

Als je nog niet zo thuis bent in het planken, doe het dan vooral rustig aan. Begin dan liever met wat kortere sets in plaats van meteen de volle 60 seconden te pakken. Onthoud altijd dat je vorm enorm belangrijk is bij het uitvoeren van een oefening. Door jezelf te forceren de volledige minuut uit te zitten, zet je onnodig veel druk op je onderrug. Dit doet uiteindelijk meer kwaad dan goed. Wanneer je moe wordt verlies je de juiste houding, waardoor je meer kans loopt op een blessure. Als 60 seconden nog te veel is, probeer dan eens het volgende: 10 seconden planken, 10 seconden rust. Herhaal deze set drie tot zes keer.

Als 60 seconden te kort is

Ben je al helemaal thuis in het planken en mag het voor jou wel iets zwaarder? Dan kun je ervoor kiezen om tijdens de 60 seconden plank je buikspieren, bilspieren en bovenbenen extra aan te spannen. Houd ook hierbij altijd je vorm goed in de gaten.

Planken is een effectieve oefening, zolang je weet wat je doet en het correct uitvoert. Zorg voor de goede houding en forceer jezelf niet te veel. Zo heb jij binnen no time de platte buik waar je keihard voor traint.

Best Health

Reageer op artikel:
Dit is hoelang je moet planken voor een platte buik
Sluiten