Of je nou veertig of twintig bent: dit is hoe je een platte buik krijgt op iedere leeftijd

Ongeacht je leeftijd, een platte buik is iets waar de meesten van ons naar streven. Toch is het realiseren van een platte buik soms een hele opgave en geven we vaak de schuld aan onze leeftijd of conditie. “Ik ben nu student dus heb er geen tijd voor”, of “Ik ben bijna vijftig dus het lukt mij toch niet meer.”

Goed nieuws: het is op iedere leeftijd mogelijk om een platte buik te krijgen en wij vertellen je precies hoe je dit doet.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen op iedere leeftijd

De tips om af te vallen vliegen je waarschijnlijk om de oren en misschien heb je de moed al een beetje opgegeven. Toch is het, ongeacht je leeftijd, mogelijk om af te vallen en een platte(re) buik te krijgen zonder zeven dagen in de week sit-ups te hoeven doen (want geen tijd). Wij vertellen je wat er allemaal rond jouw leeftijd gebeurt en hoe jij die platte buik krijgt. Let’s do this.

In je twintiger jaren

Ondanks het percentage van je metabolisme dat met één tot twee procent daalt, is je metabolisme nog steeds hoog in je twenties. Er gieren steeds meer hormonen door je lichaam en je eet meer koolhydraten waardoor je wat kan aankomen, maar geen zorgen: die platte buik komt gewoon terug en wij vertellen je hoe.

Geen cardio maar krachttraining, verruil de crosstrainer eens voor gewichten als je in de sportschool bent. Krachttraining zorgt voor meer spieren waardoor je vetverbranding omhoog gaat. Hello platte buik. Het is natuurlijk ook belangrijk dat je gezond eet.

Als je in de twintig bent ben je vast bekend met veel biertjes en late night snacks. Laten dit nou nét die dingen zijn waar je géén platte buik van krijgt. Ben je afgestudeerd? Dan zit je misschien wel vijf dagen per week op je bureaustoel op kantoor, ook niet heel bevorderlijk voor een platte buik.

Hoe krijg je die platte buik dan wél? Het belangrijkste is om je slechte eet- en drinkgewoontes opzij te zetten en te vervangen door bijvoorbeeld koolhydraatarm voedsel. Eet volkoren producten, bonen, fruit en groenten en doe één tot drie keer in de week krachttraining.

View this post on Instagram

Have you checked out my fall line for @MPG Sport yet? I have been basically living in these pieces. I can't wait for the cooler weather so I can break out the jackets. I'd love to know what you think about them all! Tell me – which are your favorites?? Link in my bio!

A post shared by Julianne Hough (@juleshough) on

In je dertiger jaren

De meeste vrouwen worden rond hun thirties zwanger. Wanneer je een kindje krijgt rekken je rechte buikspieren enorm uit. “The muscles usually move back together on their own,” zegt Mary Jane Minkin, klinisch professor gynaecologie en voortplantingswetenschap. “In extreme cases, surgery may be needed to repair the separation.”

Alleen in extreme gevallen dus, maar waarschijnlijk heb je na je zwangerschap wel wat overtollig vet en uitgerekte spieren. Dit betekent gelukkig niet dat je oude lichaam niet meer terugkomt, het kost alleen wat meer moeite. Je metabolisme is in je dertiger jaren nog prima, dus gaan met die banaan.

Hoe krijg je die platte buik als je in de dertig bent? Het terugkrijgen van je pre-zwangerschaps buik kan in twee stappen: je moet het overtollig buikvet wegwerken en de spieren die zijn uitgerekt weer sterk maken. Oefeningen als je knieën hoog optillen (rennen op je plek), planken en dead bugs gaan je zeker een handje helpen.

Hoewel je in je dertiger jaren misschien geen minuut rust hebt is het toch belangrijk om af en toe wel je rust te pakken en je ogen te sluiten. Slapeloze nachten zorgen er namelijk voor je dat je meer vet opslaat en dat is nu juist niét wat je wil.

In je veertiger jaren

Wanneer je de veertig nadert beginnen bepaalde hormonen behoorlijk te dalen. Het hormoon estrogeen zorgde er tot deze leeftijd voor dat vet vooral werd opgeslagen op de heupen, borsten en billen. Omdat dit hormoon daalt in je veertiger jaren gaat het vet zich ook naar andere plekken verplaatsen. Ook daalt je metabolisme weer één tot twee procent wat niet bevordelijk is voor het verbranden van calorieën.

Hoe je een platte buik krijgt in je veertiger jaren? Er is helaas niet veel te doen aan het verliezen van het hormoon estrogeen: dit doet moeder natuur en hier moeten we mee leven. Iets waarvan je hormonen wel een grote boost krijgen is door workouts in de gym. Workouts met een hoge intensiteit, veel sets en krachttraining boosten je vetverbranding. Daarbij is het belangrijk je workouts één tot drie keer per week te doen. Als je dit vanaf je dertigste al doet verandert je lichaam nauwelijks wanneer je veertig wordt.

Sporten als zwemmen, hardlopen en fietsen helpen je een handje om gewicht te verliezen. Dit in combinatie met eiwitrijk voedsel zal ervoor zorgen dat je er fantastisch uit blijft zien in je veertiger jaren.

Onthoud dat een platte buik krijgen op iedere leeftijd mogelijk is, als je maar de juiste methodes toepast. Wanneer je op je twintigste al begint met de voorbereidingen worden je veertiger jaren een makkie.

Health

Reageer op artikel:
Of je nou veertig of twintig bent: dit is hoe je een platte buik krijgt op iedere leeftijd
Sluiten