Doei lange workouts – met 13 minuten sporten zou je je doel al kunnen behalen

Sporten, het blijft ingewikkeld. Welke workouts zijn het beste voor je lichaam, hoe vaak en hoelang moet je steeds sporten? Een nieuw onderzoek beweert dat je maar dertien minuten per workout hoeft te bewegen om je doel te halen. Dat klinkt interessant.

Korte maar krachtige workouts

National Institutes of Health heeft voor het US National Library of Medicine onderzocht hoelang we elke dag moeten sporten om onze doelen te behalen en de resultaten zijn verrassend. Volgens hen zou je maar dertien minuten per dag hoeven te sporten. Dat is wel even iets anders dan anderhalf uur in de sportschool staan.

De laatste jaren zien we natuurlijk al veel korte, maar hele krachtige power workouts. Power workouts zijn lessen van zo’n twintig tot maximaal dertig minuten waarbij je alles geeft. Het schijnt namelijk veel beter te zijn om in een korte tijd zoveel mogelijk kracht te zetten.

In Hollywood zijn de power workouts al helemaal populair onder de vele mensen met volle agenda’s. Halle Berry en Kate Hudson zeggen ook trainingen van slechts dertig minuten te volgen om lekker in hun vel te zitten.

Het onderzoek

Volgens het onderzoek kan het zelfs nog korter dan dertig minuten. De wetenschappers hebben het onderzoek gedaan onder een groep van 34 mannen. Deze mannen zijn verdeeld in drie groepen met verschillende sportroutines en elke groep deed drie keer per week, acht weken lang, dezelfde oefeningen.

Groep nummer één deed zijn oefeningen maar één keer per week en was dertien minuten bezig. De tweede groep deed de set twee keer voor veertig minuten. De derde groep drie keer en deed er daarmee zeventig minuten over. Na acht weken waren de resultaten opmerkelijk.

De eerste groep, die maar dertien minuten sportten, hadden dezelfde positieve resultaten als de andere twee groepen die er veel langer over deden. Het enige verschil tussen de drie groepen was de spiermassa. Die spiermassa van de twee groepen die veertig en zeventig minuten sportten, was hoger. Maar toch had de eerste groep ook echt wel spiermassa aangemaakt.

Voor iedereen anders

Natuurlijk is het niet per se nodig om je hele sportschema weg te gooien nu. Wat de een fijn vindt, vindt de ander niks en het ligt volledig aan je persoonlijke doel. Als je gewoon sterker en fitter wil worden, dan is deze nieuwe, korte workout misschien wel wat voor jou.

Wil je ook echt spieren kweken? Dan is het handiger om vaker per week te trainen en een heftigere training te volgen. Maar het is wel duidelijk dat een korte training van dertien minuutjes een hele goede manier is om fit te worden. Daar worden we blij mee.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

24 hilarische Tweets voor iedereen die moeite heeft met sporten

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Vogue

Reageer op artikel:
Doei lange workouts – met 13 minuten sporten zou je je doel al kunnen behalen
Sluiten