Even tukken? Dit zijn de 5 regels voor het beste middagdutje ooit

Soms (lees: elke dag) heb je wel een momentje waarop je ogen gewoon even dichtvallen. Een dutje klinkt op die momenten echt als muziek in je oren, maar kan natuurlijk niet altijd. Mocht je nu wel een middagdutje doen, zorg er dan voor dat deze perfect is door je te houden aan deze regels.

Regel voor dutjes

Middagdutjes worden steeds vaker geïmplementeerd binnen bedrijven. Bij Google bijvoorbeeld is een middagdutje doen op kantoor volkomen normaal. Even je hersenen een momentje rust gunnen, waardoor je er daarna weer tegenaan kan. De opkomst van deze slaapverwekkende trend is iets waar we allemaal om staan te springen.

Het lijkt erop dat we langzaam maar zeker in Nederland ook vaker dutjes gaan doen op werk. In Bergen op Zoom is er in een fabriek al een slaapexperiment geweest die een succes scheen te zijn.

Jij liep natuurlijk voor op je tijd, want je wist allang dat het goed voor je is om even je ogen dicht te doen. Middagdutjes verminderen slaperigheid en verbeteren productiviteit, creativiteit, stemming en geheugen. Daarnaast zijn dutjes ook goed voor je, omdat ze het risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

Een paar handige regels:

1. Niet langer dan 90 minuten

De kwaliteit van een dutje is afhankelijk van de lengte. Wil je even je hersenen wakker schudden? Doe dan dutjes van vijftien tot dertig minuten. Meer heb je niet nodig voor een snelle reset van je hersenen.

Zit je er helemaal doorheen en weet je niet meer wat links en rechts is van vermoeidheid? Dan is het het beste om negentig minuten je oogjes te sluiten. Waarom de lengte van deze dutjes een verschil is van dag en nacht? Omdat het een hele slaapcyclus is. Je komt in je remslaap, wat een diepe slaap is, en je komt in een lichte slaap.

Wat je wel kan raden, is dat het dus van cruciaal belang is dat je de dut-tijd in de gaten houdt en niet gaat snoozen. Als je in je remslaap wakker wordt door je wekker, voel je je alleen maar slechter.

2. Niet sporten voor het slapengaan

Meestel raden mensen je aan om te gaan sporten voor het slapengaan. Dit zou je lichaam fysiek moe maken, waardoor jij sneller in dromenland zou zijn. Fout. Ga liever na een dutje naar de sportschool, want beweging zorgt ervoor dat je brein wakker wordt. En je raadt het al, dan teken je voor plafonddienst.

3. Wees consequent

Als je ervoor kiest om een duttend leven te omarmen, probeer dan wel consequent te zijn hierin. Zorg dat je, als het kan, elke dag op dezelfde tijd schaapjes gaat tellen. Daardoor leert je lichaam wanneer het tijd is en val je steeds sneller in slaap.

De meeste mensen zijn tussen twee en vier uur het meest moe, maar de perfecte slaaptijd verschilt per persoon.

4. Maak het jezelf comfortabel

Wat je meest ideale manier van slapen is, is ook voor iedereen verschillend. Sommigen slapen lekkerder zonder deken, anderen worden onrustig als er geen deken is. Zorg er in ieder geval bij je dutje voor, dat je comfy bent. Een goede tip is om te dutten op de bank, omdat je hersenen de bank niet linken met slapen.

5. Als het niet lukt, dan lukt het niet

We kennen mensen die overal en altijd een dutje kunnen doen, anderen totaal niet. Daarnaast wordt niet iedereen productiever van een dutje. Als je merkt dat het je niet lukt om even te tukken dan hangt je slaapritme gewoon af van de opkomst en ondergang van de zon. Of je bent vet uitgerust. In dat geval ga je gewoon lekker.


Ben je er moe van geworden? Probeer eens een maandje lang drie keer per week een middagdutje te doen. Als het mag van je werk, natuurlijk. Anders kom je in ongemakkelijke situaties terecht. Slaap lekker.

Elle

Reageer op artikel:
Even tukken? Dit zijn de 5 regels voor het beste middagdutje ooit
Sluiten