In gesprek met Romina Benfatto – Social Media en PR Manager bij L’Oréal Paris

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst in Nederland. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Romina Benfatto, Social Media & PR Manager van L’Oréal Paris.

Romina Benfatto

Een echte levensgenieter bent met een grote dosis positiviteit en passie“: zo omschrijft de half-Italiaanse Romina Benfatto – Social Media en PR Manager bij L’Oréal Paris Nederland – zichzelf. Met een Siciliaanse vader en ouders met een Italiaans restaurant in Rotterdam, houdt Romina van lange avonden tafelen met vrienden en familie, onder het genot van goed eten en mooie wijnen, daar kan je Romina voor wakker maken. Ze voelt zich het gelukkigst als ze onder de mensen is en daarnaast houdt ze wel van een avontuur. Het is dan ook geen toeval dat ze haar baan precies om deze aspecten zo leuk vindt. Wij spraken Romina over haar baan bij L’Oréal, het PR-vak en werken in de beauty-industrie.

When the Italian part of you makes it impossible to present without hands 🤷🏽‍♀️🙋🏽‍♀️👐🏼

234 Likes, 21 Comments – ☆ Romina Benfatto ☆ (@rominabenfatto) on Instagram: “When the Italian part of you makes it impossible to present without hands 🤷🏽‍♀️🙋🏽‍♀️👐🏼”

Vertel: waarom wilde je in de PR-wereld werken?

“Mijn vader is een ondernemer in hart en nieren. Passie voor wat je doet en hard werken zijn er bij mij dan ook met de paplepel ingegoten. Ik heb altijd geloofd dat ik alles kan bereiken wat ik wil. Het is denk ik toch een bepaalde drive die ik altijd al heb gehad. Het zorgzame heb ik van mijn moeder. Zij is de liefste vrouw die ik ken en altijd bereid om iets voor anderen te doen. De kracht van beiden maakt denk ik voor een groot deel wie ik vandaag de dag ben en maken dat het PR vak goed bij mij past.”

Ze vervolgt: “PR heeft een ondernemend ingrediënt doordat je steeds iets nieuws aan het creëren bent en veel vrijheid hebt. Anderzijds werk je met veel mensen samen, help je elkaar waar mogelijk en bouw je mooie relaties op met mensen. Voor deze baan heb ik Communicatiewetenschap gestudeerd en een master in Persuasive Communication én een in Entrepreneurship and Innovation. Ik liep stage bij een PR-bureau en wist niet zeker of dit was wat ik wilde.

Aangezien Romina erg ondernemend is, leek het ook een logische stap om het restaurant van haar vader over te nemen. Ze maakte een korte switch: “Het ondernemende in mij wilde kijken of het overnemen van het restaurant van ouders iets voor mij was. Ik heb hier enorm veel van geleerd en het was een hele mooie ervaring om zo met mijn vader samen te werken, maar toch merkte ik dat mijn passie ergens anders lag. Die zomer was een hele spannende voor mij. Hier stond ik dan met al mijn dromen, ervaringen en diploma’s – wat zou mijn volgende zet worden? Ik heb toen gesolliciteerd bij L’Oréal voor een PR & Communicatie stage om te zien of dit dan toch de juiste richting voor mij was en ik ben niet meer weggegaan.

About yesterday💄💭 #lorealpfw #ledefile #starstruck

259 Likes, 32 Comments – ☆ Romina Benfatto ☆ (@rominabenfatto) on Instagram: “About yesterday💄💭 #lorealpfw #ledefile #starstruck”

Hoe zien jouw werkdagen er nu uit? Kan je jouw passie voor ondernemen hierin kwijt?

Ja dat kan ik zeker. Mijn werkdagen zijn heel afwisselend, waardoor ik het juist zo leuk vind. Ik werk met veel verschillende mensen, zoals directe collega’s, maar ook met beauty experts, journalisten en influencers. Mijn werk bestaat simpel gezegd uit drie delen: een gedeelte PR, een deel social media en als laatste de samenwerkingen met experts en influencers. Op een gemiddelde werkdag hou ik me vooral bezig met het maken en uitvoeren van strategieën voor nieuwe lanceringen.

Kortom: een uitdagende en veelzijdige baan. Maar wat moeten we ons voorstellen bij het uitwerken van plannen voor een nieuwe lancering? “In de strategie hou ik rekening met verschillende elementen: wat wordt de creatieve invalshoek, gaan we een evenement organiseren en met wie willen we samenwerken en welke social content komt hieruit voort? Omdat we veel lanceringen hebben word ik continu creatief uitgedaagd om iets nieuws te bedenken.

Ze vervolgt: “In september heb ik altijd een drukke maand vol events en trips, met onder andere Paris Fashion Week als kers op de taart. Hierbij heeft L’Oréal Paris een een eigen show – a true celebration of beauty. Hiermee sluiten we de week altijd feestelijk af. Een vol programma, maar ik vind het altijd weer jammer als het voorbij is. Ik geniet voluit van elk moment en ben dan altijd weer even extra verliefd op m’n baan.

Dat klinkt geweldig. En wist je altijd al dat je in de beauty-industrie wilde werken?

Op de middelbare school heb ik mijn profielwerkstuk geschreven over Coco Chanel. Van haar is de quote: ‘’If you’re sad, add more lipstick and attack’’. Het krachtige gevoel dat een rode lipstick haar gaf, is me altijd bijgebleven. Zelf zie ik beautyproducten ook als iets dat je net dat beetje extra kan geven. Beauty voor mij is je goed en comfortabel voelen in your own skin en beautyproducten zie ik dan ook als tools die vrouwen daar een handje bij kunnen helpen. Je goed voelen is het belangrijkste dat er is. Zelf gebruik ik dagelijks niet zoveel make-up, maar het gaat ook niet om de hoeveelheid, meer om hoe een bepaald product je laat voelen. Een fijn product kan je op sommige dagen net even dat beetje extra zelfvertrouwen geven dat je soms nodig hebt. De keuze was voor mij dus snel duidelijk, haha.

Snapshot 📸 In the hands of our make-up queen 💄💋@suzekoelemij

127 Likes, 14 Comments – ☆ Romina Benfatto ☆ (@rominabenfatto) on Instagram: “Snapshot 📸 In the hands of our make-up queen 💄💋@suzekoelemij”

Jij hebt inmiddels je dream job gevonden. Wat zou je andere meiden die op zoek zijn naar de baan van hun leven adviseren?

Ik weet heel goed dat de startersmarkt moeilijk is op dit moment en dat veel meiden al blij zijn om überhaupt een baan te vinden. Toch wil ik je op het hart drukken om te starten in iets dat écht heel leuk vindt om te doen. Soms is de weg ernaar toe niet makkelijk, maar je zult zien dat de aanhouder wint. Trek je stoute schoenen aan en ga achter die dream jobs aan. Twijfel je nog? Ga dan eerst een stage of traineeship doen bij een bedrijf wat je interesse heeft. Dit heeft mij veel gebracht. Het is een perfecte manier om ervaring op te doen en te proeven van de job die je zo leuk lijkt. Geloof in jezelf en ga je dromen achterna.

Reageer op artikel:
In gesprek met Romina Benfatto – Social Media en PR Manager bij L’Oréal Paris
Sluiten