Rugklachten door het thuiswerken? Dit is wat je moet doen om er vanaf te komen

Mensen werken nog steeds veel thuis. Niet iedereen van ons heeft een ideale thuiswerkplek, waardoor we soms geen goede houding hebben tijdens het werken. Hierdoor kan je erg last krijgen van rugpijn, maar wist je dat je je rugpijn met een paar simpele stappen gemakkelijk kunt verminderen?

Wij vertellen je precies hoe het zit.

Rugpijn door thuiswerken

Het zal je vast niet verbazen dat meer mensen dan ooit rugpijn hebben op dit moment, vooral door het thuiswerken. Ook beweging speelt een grote rol in dit probleem. Hoe graag we het ook anders hadden gezien, we zijn minder actief geweest tijdens de lockdowns dan we wilden. Tel dit bij elkaar op en je krijgt spontaan last van je rug.

Uit een grootschalig onderzoek van de TU Delft en de TU Eindhoven blijkt dat bijna een derde van de Nederlandse thuiswerker (28%) gezondheidsklachten ervaart. Het is erg belangrijk om wat met deze klachten te doen, want als je de pijn negeert kan het grote gevolgen hebben. Het is dus echt tijd om niet meer in je bed of op je bank te werken, maar gewoon aan een tafel te gaan zitten.

Zo vind je de balans tussen werk en privé terug nu we thuiswerken

Beweging

Er zijn een paar eenvoudige dingen die we kunnen doen om rugpijn tegen te gaan. Bewegen is er daar één van. Ga bijvoorbeeld in je pauze een stukje wandelen. Mensen zijn er namelijk niet voor gemaakt om heel de dag te zitten. Zit je echt heel de dag achter je computer? Probeer dan elk uur op te staan en even kort rond te wandelen. Ook fietsen en de loopband in de sportschool zijn een goed idee. Dit verhoogt namelijk de bloedtoevoer naar je spieren.

Het is ook goed om dagelijks rekoefeningen te doen. Dit zorgt ervoor dat de druk en de strakheid in je spieren vermindert. Het is ook goed om sterker te worden. Een van de beste manieren om een pijnlijke rug te verlichten is namelijk door de spieren eromheen te versterken, zodat ze meer ondersteuning bieden. Op naar de sportschool dus. Pas wel op, want het mag absoluut geen pijn doen. Begin dus rustig en bouw het langzaam op.

Oeps! Je rommelige werkplek is niet zo goed voor je hersenen

Werkplek

Je werkplek is het belangrijkste van allemaal. Zorg er als eerst voor dat je scherm op ooghoogte staat. Zo zit je niet voorovergebogen over je laptop of computer. Zet je laptop bijvoorbeeld op een stapel boeken of bestel een laptopstandaard. Je weet dat je laptop goed staat als je ogen van nature naar het bovenste deel van je computer vallen als je vooruitkijkt.

Wij mensen zijn niet gemaakt om langdurig te zitten. Het is daarom zeker een goed idee op een sta-bureau aan te schaffen. Veel sta-bureaus zijn in veel verschillende hoogtes af te stellen. Zo kan je het als sta-bureau en als zit-bureau gebruiken. Staan is namelijk beter dan zitten, maar te lang staan kan ook houdingsproblemen veroorzaken. Probeer daarom een goede afwisseling tussen de twee te vinden.

Wij zetten de beste thuiswerk-accessoires voor je op een rij zodat jij een goede thuiswerkplek kunt creëren.

1. Laptop Standaard – € 11,95

Thuiswerken rugklachten
Bol.com

2. Laptop Standaard – € 36,95

rugklachten thuiswerken
Bol.com

3. Laptop Standaard – € 40,00

Laptop standaart Rugklachten
Bol.com

4. Zit-sta bureau elektrisch verstelbaar

Zit sta bureau
Bol.com

5. Zit-sta bureau handmatig verstelbaar

Zit sta bureau rugklachten
Bol.com

6. Draadloos Toetsenbord – € 38,95

toetsenbord rugklachten thuiswerken
Bol.com

7. Draadloos Toetsenbord – € 11,09

toetsenbord
Bol.com

8. Stille Draadloze Muis – € 10,95

computer muis thuiswerken
Bol.com

9. Draadloze Marathon Muis – € 29,99

Draadloze muis rugklachten
Bol.com

Heb je na al deze tips nog steeds last van rugpijn? Dan is het waarschijnlijk een goed idee om professionele hulp te gaan zoeken. Neem contact op met de huisarts of fysio. Zij kunnen kijken wat de beste oplossingen zijn voor jou klachten.

Reageer op artikel:
Rugklachten door het thuiswerken? Dit is wat je moet doen om er vanaf te komen
Sluiten