9 manieren om self-care tijdens je werk in te bouwen

Op werk raak je soms zo verwikkeld in werkzaamheden dat je vergeet aan jezelf te denken. Natuurlijk is de werkvloer geen plek voor een uitgebreide manicure, maar dat wil niet zeggen dat self-care tijdens werk niet mogelijk is. Je spendeert redelijk veel tijd van je week op werk, waarom zou je er niet het beste van maken?

Er zijn genoeg kleine dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen zodat je lekkerder kan werken en je beter voelt op je werk.

9 manieren voor meer self-care tijdens werk

1. Zorg ervoor dat je lekker zit

Heb je een kantoorbaan waarbij je veel achter de computer zit? Zorg er dan voor dat je lekker kunt zitten. Echt: een fijne bureaustoel op de goede hoogte doet wonderen. Vergeet ook geen standaard voor je laptop en een kussentje in de rug kan ook echt geen kwaad. Bedenk wat jij nodig hebt om lekker te zitten.

2. Een fijne dagelijkse routine

Geef jezelf een prettige dagelijkse routine op werk. Iets dat je graag iedere dag doet en waar je gelukkiger van wordt. Haal bijvoorbeeld iedere dag een lekkere kop koffie voordat je van de trein naar werk loopt of maak iedere dag een praatje met je favoriete collega.

3. Opgeruimd zorgt voor rust

Geloof ons: door een opgeruimde werkomgeving zal je minder stress ervaren en meer tot rust komen. Door rommel op je bureau gaat je hoofd steeds voller zitten en dit bevordert je werkprestaties niet. Ruim je bureau regelmatig op, gooi dingen weg die je niet meer nodig hebt en houd je spullen geordend.

> 34 opruim-hacks die je leven nét iets makkelijker maken

4. Speel in op het weer

Niets is zo vervelend als het te koud of te warm hebben op je werk. Wees dus slim. Neem altijd een vest mee zodat je dit kunt aantrekken wanneer het kouder wordt. Draag op warmere dagen een dubbele laag zodat je iets uit kunt trekken.

Daarnaast is het fijn om voor verkoeling te zorgen in de vorm van genoeg water drinken of eventueel een kleine bureauventilator.

5. Drink genoeg water

Dat brengt ons op het volgende: drink genoeg water op een dag. Dit houd je fris, scherp en productief. Bovendien is het goed voor je gezondheid en je huid om veel water te drinken.

6. Meer beweging

Veel beweging zorgt voor een betere productiviteit. Dit is vooral belangrijk als je tijdens een werkdag veel op dezelfde plek zit. Daag jezelf uit vaak op te staan en een rondje te lopen naar het koffieapparaat. Neem in je pauze de tijd om buiten een ommetje te nemen.

Ook een goede: vraag, als het een mogelijkheid is, om een sta-bureau zodat je niet altijd hoeft te zitten tijdens het werken.

7. Neem pauze als je het nodig hebt

Neem regelmatig pauze als je voelt dat je het nodig hebt. Het heeft echt geen zin koppig door te werken als je toch geen concentratie hebt. Je loopt zo vooral het risico op rommelig werk. Sta soms even op, ga een rondje lopen, drink wat, kijk een kort filmpje op YouTube of speel een spelletje op je telefoon om even weg te stappen van je werkzaamheden.

8. Eet (gezonde) snacks

De meeste mensen kunnen zich beter concentreren als ze aan het kauwen zijn. Zorg op je werk soms voor iets om te snacken. Het liefst natuurlijk een gezonde snack zodat het niet erg is om dit vaak te eten. Denk aan lekkere (ongezouten) nootjes, stukjes fruit, groenten om te dippen in hummus of een stukje pure chocolade.

9. Zorg voor een lekker muziekje

Niet iedereen kan zich concentreren wanneer er muziek op staat. Jij wel? Maak dan leuke afspeellijsten op Spotify of Apple Music dat je geregeld naar je favoriete artiesten kunt luisteren en kunt genieten terwijl je hard aan het werk bent.

Reageer op artikel:
9 manieren om self-care tijdens je werk in te bouwen
Sluiten