Toch uit eten tijdens het afvallen? Met deze tips kan dat op een gezonde manier

Voor wie bezig is met afvallen is uit eten meer een probleem dan een feestje. Je wilt je liever niet laten gaan en daarom heb je de neiging deze etentjes af te zeggen. Maar hé, ook als jij aan het lijnen bent moet een hapje buiten de deur eten gewoon te doen zijn. Wij hebben zes tips voor je waardoor uit eten tijdens het afvallen gewoon kan.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen en toch uit eten? Met deze tips kan dat

Al die stokbroodjes met dip, wijntjes en krokante frietjes tikken toch flink aan als je een avondje buiten de deur eet. Het is heerlijk en als jij denkt ‘fuck it‘ neem het er dan lekker van. Maar als jij het zonde vindt om na een week gezond te doen het gewicht er weer aan te eten, dan helpen deze tips je op weg. Afzeggen is namelijk geen optie.

1. Eventjes geen stokbrood

Stokbrood is top, maar het is ook een calorieënbom in combinatie met alle dipjes die je erop knalt. Skip het stokbrood vooraf, dit scheelt je al snel tweehonderd calorieën. Zeker aan het begin van de avond heb je trek en ben je geneigd sneller en meer van het stokbrood te eten.

2. Kies voor mager vlees of vis

En dan komt het moment dat je een gerecht van de kaart moet kiezen. Dat jij aan het afvallen bent betekent niet dat je alleen een salade mag, mager vlees of vis ook prima. Magere vleessoorten zijn bijvoorbeeld een tartaar, rosbief, kip, kalkoen, biefstuk, carpaccio, fricandeau en entrecote. Daarnaast zijn bijna alle vissoorten een verantwoorde keus, als het maar niet gefrituurd of gepaneerd is. Kijk wel uit met de sauzen, deze zijn vaak calorierijk. Een kipsaté of een garnalencocktail is daarom niet zo’n goed plan. Mocht je toch saus ergens bij krijgen, vraag dan of ze deze apart doen, zodat jij zelf kiest hoeveel je neemt.

3. Stack die groente

Zorg voor voldoende groente in jouw maaltijd. Deze kan je bij de meeste restaurants gewoon extra vragen of bijvoorbeeld ruilen met de friet. Vooral in het buitenland is het normaal om de groente apart te bestellen, vraag dit dus altijd even na.

4. Vervang de friet door gekookte aardappelen of rijst

Toch zin in wat koolhydraten? Dan kies je liever voor rijst of gekookte aardappelen in plaats van friet of gebakken aardappelen. Mocht dit niet mogelijk zijn, begin dan als laatste aan de frietjes, zodat je hier minder van eet.

5. Denk na over wat je drinkt

Het nemen van een wijntje (of twee) is echt niet verboden, doe het lekker als je daar zin in hebt. Denk wel na over wat je drinkt en vraag altijd om wat water. Het eten in restaurants is meestal erg zout, waardoor je sneller drinkt. En als je een beetje tactisch bent, dan drink jij je dorst weg met water en geniet je van de wijn.

6. Geniet ervan

Het belangrijkste is natuurlijk om ervan te genieten, daarvoor ben je er tenslotte. Denk na over wat je naar binnen werkt, maar ga geen dingen eten die je niet lekker vindt omdat ze iets gezonder zijn. Schaam je niet om iets aan een gerecht te veranderen, in de meeste restaurants is dit vaste prik. You do you.

Gezonde Leefstijl Planner

Reageer op artikel:
Toch uit eten tijdens het afvallen? Met deze tips kan dat op een gezonde manier
Sluiten