Waarom hebben we eind september toch zo’n bizarre koopdrift?
Met de komst van september is het nieuwe modeseizoen gestart – en daarmee is er meteen ook een bizarre koopdrift losgekomen in ons lichaam. We weten niet hoe het met jou zit, maar wij hebben iedere dag moeite om onze pinpas in de portemonnee te houden. Dus laten we er eens in duiken: waarom hebben we eind september toch zo’n ziekelijke drang om te shoppen?
En waarom lijkt de koopdrift dit jaar veel heftiger dan voorgaande jaren?
De koopdrift in september
Veel mensen (waaronder de gehele NSMBL-redactie) voelen in september de drang om nieuwe items aan te schaffen. Van een compleet nieuwe garderobe in de trending plum-kleur tot nieuwe skincare producten en van verse geurkaarsen tot nieuwe sportkleding: alles gaat in het digitale mandje. Waarom in godsnaam?
Nou, daar zijn een paar psychologische, sociale en seizoensgebonden factoren de redenen voor.
Behoefte aan een nieuwe start
Na een lange, regenachtige zomer voelt september aan als een frisse start. Want als we geen goede zomer krijgen, dan maar meteen lekker die herfst in. Net als bij nieuwjaar is dit het moment waarop je die reset-knop indrukt – en hoe beter om dat te doen dan met een nieuwe look?
September is de modemaand en liefhebbers van mode maak je het meest blij met herfst-outfits. Het is vaak ook het moment dat we rustig beginnen te oriënteren op een goede jas of een mooi paar laarzen voor het komende seizoen. De herfst vraagt nu eenmaal om andere kleding dan de zomer, dus die drang om te shoppen is niet gek.
@laurenannawhite Fall is good for the soul but so badddd for the bank acct
♬ Chris Watson 6 In The Morning vs. Gypsy Woman – Chris Watson
Juist geen zin in de herfst
En het stopt niet bij mode. Ons brein reageert namelijk op shoppen door dopamine aan te maken – de beloningsstof die ons een gevoel van voldoening geeft. Vooral na die zonnige zomermaanden waarin het leven een tandje lager draaide, kan shoppen in september een manier zijn om jezelf weer op te laden voor het drukkere najaar. Het is een snelle fix voor de post-vakantieblues. Een nieuwe trui of tas voelt niet alleen als een cadeautje, het maakt de overgang naar de koude maanden gewoon een stuk leuker.
Controle op verandering
Seizoensovergangen brengen veel veranderingen met zich mee, zowel in het weer als in het dagelijkse leven. Shoppen geeft mensen het gevoel dat ze controle kunnen uitoefenen op deze veranderingen. Door nieuwe kleding, accessoires of producten aan te schaffen, kunnen ze zich voorbereiden op wat er komt en voelen ze zich meer in controle over de transitie naar de herfst – zowel op praktisch als emotioneel vlak.
Vergelijking en sociale druk
September staat voor het einde van de vakantieperiode; scholen beginnen weer en kantoren draaien weer volop. Het leven gaat weer van start. Juist in deze periode zijn mensen geneigd om zich meer met anderen te vergelijken. Nieuwe modecollecties en trends creëren een vorm van sociale druk om up-to-date te blijven. Shoppen biedt de mogelijkheid om mee te doen aan die sociale norm, wat bijdraagt aan het gevoel van erbij horen en sociale acceptatie.
Keiharde marketing
Er zijn dus al een heleboel redenen waardoor we zo geneigd zijn om nieuwe items in te slaan. Retailers weten dat en hoeven ‘m alleen nog maar in te koppen. Winkels spelen in op deze behoefte door aantrekkelijke kortingen, nieuwe collecties en campagnes die inspelen op het verlangen naar verandering en vernieuwing. Overal waar we kijken zien we aanbiedingen en nieuwe collecties, die je vaak binnen enkele klikken in huis kan halen. En denken dat dit geen effect heeft op je koopdrift, is naïef.
Genoeg factoren die ons brein prikkelen om die ene aankoop te doen, dus. Het is een combinatie van vernieuwing, routine en slimme marketing die deze shopdrift in september zo sterk maakt – en niet alleen een slappe ruggengraat.