Fashion 5 mrt 2019 Tessa Ponjee

Ein-de-lijk: comfortabel is het nieuwe sexy en dit is waarom

Push-upbehas en naaldhakken hebben hun beste tijd gehad. Nee hoor, tegenwoordig dragen we liever comfortabele bralettes en ugly dad sneakers, ook als we ons sexy willen voelen. Comfortabel is officieel het nieuwe sexy en het lijkt erop dat vrouwen eindelijk zelf de regels bepalen binnen sexy kleding. Wat is er aan de hand?

Comfortabel is het nieuwe sexy

Heb je een date? Dan is de kans klein dat je voor een strakke, laag uitgesneden strakke top gaat met pijnlijke zwarte naaldhakken en een kokerrok die helemaal niet lekker zit. Nope, anno 2019 is het hartstikke geaccepteerd als jij aan komt zetten in een mooi wit T-shirt, je favoriete sneakers en een oversized blazer. Het hoeft allemaal niet zo uptight te zijn tegenwoordig, iets waar we maar al te blij mee zijn.

Dit bericht bekijken op Instagram

When you’re a 70s, 18th century and sporty mix 🕊#borbonesme #borbonesing #thenewwaveaftertheater @1910__borbonese @borbonese_official #ad

Een bericht gedeeld door María Bernad (@maria_bernad) op

De male gaze

We zien een switch in wat we ervaren als sexy, maar waar komt dit vandaan? Volgens ons begint het bij de male gaze, een concept dat geïntroduceerd is door de feministische filmmaker Laura Mulvey in 1975. De male gaze is een term die staat voor de manier waarop vrouwen bekeken worden. Binnen de male gaze wordt de vrouw gepositioneerd als een object voor de heteroseksuele man.

Alles wat de vrouw doet en draagt, doet zij omdat de heteroseksuele man dit wil. Traditioneel gezien draaide vrouwenkleding namelijk veel om het trekken van de aandacht van de man. Vroeger droegen veel vrouwen bepaalde kledingstukken simpelweg omdat dit verwacht werd door de man.

Zo zei model Sophia Loren in een interview tijdens Good Morning, America het volgende: “A woman’s dress should be like a barbed-wire fence: serving its purpose without obstructing the view.”

Dit bericht bekijken op Instagram

A Spanish Love Affair #lovestoriesintimates #newcollection #lingerie #pyjama

Een bericht gedeeld door Love Stories Intimates (@lovestoriesintimates) op

Je kleden voor jezelf

Dat is iets waar we sinds kort echt een stokje voor steken met z’n allen en dat is maar goed ook. We bepalen zelf wel wat sexy is en wanneer we sexy willen zijn. Veel vrouwen gaan mee in de man-repeller modetrends, waarbij ze zich enkel kleden voor zichzelf.

Weg met de pijnlijke hakken en oncomfortabel strakke rokken en hallo sneakers en streetwear. Er is eindelijk vrijheid in wat we dragen en we trekken ons steeds minder aan van de ouderwetse definitie van sexy. De vragen die vrouwen zich tegenwoordig stellen zijn eerder dingen zoals ‘ben ik comfortabel?’, ‘zou mijn favoriete modeblogger deze outfit goedkeuren?’ en ‘zie ik eruit als de persoon die ík wil zijn?’. Vragen betreffende de mening van de heren stellen we onszelf gelukkig steeds minder.

Dit bericht bekijken op Instagram

“business casual”

Een bericht gedeeld door Kaia (@kaiagerber) op

Een stille revolutie

We zijn dus best goed bezig. Er is een stille revolutie aan de gang richting genderneutraliteit binnen de mode-industrie en wij zijn er blij mee. Oversized kleding, genderneutrale kledingstukken en androgyne modecampagnes, het is goed dat we die kant op gaan.

Toch zijn er altijd mensen die vinden dat de kledingstijl binnen deze movement onvrouwelijk is. Onvrouwelijk, wat betekent dat überhaupt? Naast daadwerkelijk vrouw zijn, wat moet een vrouw doen om vrouw te zijn? Is het het dragen van een corset? Onze benen vastbinden door een kokerrok te dragen? Onze tenen in oncomfortabele hakken proppen?

Nee, we vinden dat comfortabel zijn ook vrouwelijk is. Toch is het niet makkelijk. Wanneer je comfortabel bent in je oversized blouse en zonder make-up, loop je het risico bestempeld te worden als onverzorgd. Maar wanneer je met een full face make-up en strakke kleding rondloopt, ben je al snel weer arrogant en ijdel. We lijken het nooit helemaal goed te kunnen doen. Daarom is het juist zo goed dat we massaal meegaan in deze movement want samen kunnen we de definitie van sexy veranderen.

Dit bericht bekijken op Instagram

Man! I feel like a woman part 1837823

Een bericht gedeeld door María Bernad (@maria_bernad) op

Weg met trends

Maar hoe blij we ook zijn om het feit dat vrouwen zich steeds vaker enkel en alleen voor zichzelf kleden, we zijn er nog niet helemaal. De mode-industrie zorgt ervoor dat we alsnog vaak nadenken over wat anderen van onze kleding zouden vinden.

De industrie is namelijk gebouwd op trends en wanneer je meegaat met de trends, laat je onbewust weten aan de wereld dat je bij een bepaalde ‘hippe’ groep mensen hoort. Jij weet waar je het over hebt en dat wil je graag laten weten aan de rest.

Maar waarom? Het kopen van trends heeft geen doel, behalve dan binnen sociale context. Waarom moet je per se elke maand drie nieuwe kledingstukken kopen, puur en alleen omdat het ‘in’ is? Koop dingen omdat jij het mooi vindt, niet omdat modebladen zeggen dat het moet.

Vraag jezelf af waarom je een bepaald kledingstuk aantrekt ‘s ochtends en herinner jezelf eraan dat je je zou moeten kleden voor jezelf en alleen voor jezelf.

Dit vind je ook leuk om te lezen.

Dit mentale trucje zorgt ervoor dat duurzaam shoppen makkelijker wordt

Reageer op artikel:
Ein-de-lijk: comfortabel is het nieuwe sexy en dit is waarom
Sluiten