5 tekenen dat je workout te heftig en te zwaar is voor jouw lichaam

Als we dan – na een winterstop van acht maanden – weer eens in de sportschool staan, gaan we er vol voor. We knallen die stangen vol met gewicht en laten de loopband op volle toeren draaien. We staan daar – waarschijnlijk – allemaal met hetzelfde doel: ons lichaam verbeteren, op welke manier dan ook. Toch is sporten niet altijd goed voor je lichaam, de volgende signalen tonen namelijk aan dat je te zwaar traint tijdens fitness.

De kick om weer wat extra gewicht te liften of een paar minuten langer te planken is real. Maar is het slim? Niet altijd. Als jouw lichaam de volgende signalen afgeeft dan is het tijd om wat gaslos te laten tijdens de fitness.

Vijf signalen dat jouw fitness workout te heftig is

Wij begrijpen waar de drang vandaan komt om zwaar te trainen, maar het laatste wat je wil is jezelf een blessure sporten.

1. Je voelt je spieren branden op een aparte manier

Natuurlijk is het normaal dat jij jouw spieren voelt werken tijdens de fitness, maar echte pijn hoor je niet te hebben. Als jij een stekende, extreem brandende of scherpe pijn voelt, dan is het tijd om een stapje terug te doen.

2. Je hebt moeite met de oefeningen en kan ze nauwelijks uitvoeren

Als jij merkt dat je maar een paar herhalingen kan doen voordat je ‘uit vorm’ raakt en je moeilijk weer kan herpakken, dan is die oefeningen misschien nog iets te gevorderd voor jou. Je bent er dan nog niet aan toe om die spiergroep op die manier te trainen en daarom kunnen je spieren geen controle houden. Los het op door die spiergroep op een andere manier te trainen, tot je klaar bent voor de volgende stap.

3. Je bent een bepaalde spiergroep aan het over-trainen

Te veel van iets is nooit goed, houd dat in je achterhoofd. Veel vrouwen zijn gefixeerd op het trainen van de billen en doen dit daarom vier keer per week. Hier maak je meer mee kapot, dan dat je ermee wint. De gouden regel is om een spiergroep niet meer dan één keer per week te trainen. Een leg day is dus prima, maar niet twee keer per week.

4. Je hebt steeds meer rustdagen nodig

Een rustdag op z’n tijd is naast lekker, ook hartstikke nodig. Elke dag trainen is niet goed voor jouw spieren, ze verdienen hun rust. Toch is het een slecht teken als jij na een fanatieke sessie in de sportschool een paar dagen rust nodig hebt voordat je weer kan trainen. Dan heb jij de laatste keer veel te hard getraind en jouw spieren stuk gemaakt. Tijd voor een relaxter schema, dus.

5. Je bent hangry as fuck

Volgens fitness-specialist Adnan Munye is het niet normaal om extreem hongerig te zijn na een workout. Dit betekent dat jouw lichaam te veel energie kwijt is geraakt en dit weer wil herstellen met voedsel. Voortaan is minder heftig sporten een betere optie, in plaats van meer eten.

Wat ook een goed plan is, is om een rustigere workout te doen zonder zware gewichten. Een dansworkout is dan hartstikke geschikt en dit zijn de leukste.

Elite Daily

Reageer op artikel:
5 tekenen dat je workout te heftig en te zwaar is voor jouw lichaam
Sluiten