Tessa Ponjee
Tessa Ponjee Fashion 20 okt 2019

Ontwerper Sjaak Hullekes ontwerpt een betaalbare collectie voor het Leger des Heils

De laatste trends kopen klinkt natuurlijk fantastisch. Toch is dit niet voor iedereen weggelegd en zijn er genoeg mensen die niet elke maand nieuwe kleding kunnen betalen. Gelukkig zijn er ook mensen die hieraan denken. Zo slaat Sjaak Hullekes de handen ineen met het Leger des Heils en ReShare voor een mega betaalbare collectie.

Het Leger des Heils heeft een tweedehands kleding-winkelconcept genaamd ReShare, waar Sjaak mee in zee gaat. Van 21 tot en met 27 oktober 2019 openen ReShare Store en Hul le Kes een pop-up shop in de 9 straatjes in Amsterdam.

Sjaak Hullekes

Sjaak is altijd open geweest over het feit dat hij een grote voorliefde voor vintage en tweedehands kleding heeft. Het gebruik van antieke stoffen en materialen voor zijn collecties komt dan ook voort uit deze voorliefde. Als kind wilde Sjaak antiquair worden en hij struint dan ook al van jongs af aan alle tweedehands winkels af, ook de ReShare Stores van het Leger des Heils zijn een geliefde plek waar hij vaak te vinden is.

Zijn modelabel Hul le Kes omarmt gebruikssporen in kleding, omdat deze er juist voor zorgen dat iets uniek is en karakter heeft. Het label zet zich ervoor in om mode op een andere manier te bekijken. Veel consumenten zijn namelijk gewend geraakt aan vlekkeloze T-shirts voor een paar euro. Hul le Kes heeft als missie om ons allemaal te laten zien dat een vlek in een kledingstuk mooi kan zijn en het vervagen van je T-shirt geen pure armoe is.

Sjaak Hullekes leger des Heils

Betaalbare collectie voor ReShare

Zo vertelt hij: “Ik geloof niet in ‘het nieuwste van het nieuwste’ en het moordende tempo van de mode-industrie. Elk seizoen een nieuwe trend of kleur is een fabeltje dat de industrie door de strot duwt van consumenten.” Dat is dan ook precies de reden voor de samenwerking met het Leger des Heils. Voor de ReShare Store ontwikkelde hij de pop-up ‘Hul le Kes ReShared’.

Het ontwerpproces

De collectie is gemaakt van afgedankte kleding en geverfd het met reststromen uit keukens van restaurants. Hul le Kes gelooft erin dat alles en iedereen een tweede, derde of zelfs vierde kans verdient, ook al moet je daarvoor soms even zoeken naar de verborgen schoonheid.

Voor de collectie selecteerde de ontwerper kledingstukken in het sorteercentrum van het Leger des Heils. Zo nam hij witte kledingstukken mee die onverkoopbaar leken en gaf hij deze een nieuw fris kleurtje. Het label haalde afvalresten zoals uienschillen en avocadopitten op bij restaurants en plukte groenten uit de eigen Hul le Kes moestuin om alle kleding weer een nieuwe kans te kunnen geven. Zo ontstaat er een collectie met een eigen verhaal, een eigen karakter en die gemakkelijk zelf weer bij te verven valt. Kijk, daar worden we blij van.

Reageer op artikel:
Ontwerper Sjaak Hullekes ontwerpt een betaalbare collectie voor het Leger des Heils
Sluiten