Alex Ebbers
Alex Ebbers Love & Life 31 jan 2018

Slaapproblemen? Met deze 8 trucjes kom je binnen no time in slaap

Er is maar weinig zo irritant als het hebben van slaapproblemen of middenin de nacht wakker worden en niet meer kunnen slapen. Natuurlijk weten we dat we een uur voordat we naar bed gaan onze ‘elektronische apparaten’ uit moeten zetten, maar hallo, we zijn millennials, Gen Y, de internetgeneratie. Wees even realistisch.

Slaapproblemen

Veel mensen hebben last van slapeloosheid. Dat komt omdat we het iets te fijn vinden om tot ‘s avonds laat door te werken, series te kijken en onze telefoon geen moment met rust kunnen laten. Gedrag dat uiteindelijk resulteert in niet in slaap kunnen komen. Redelijk irritant, maar hopelijk heb je met deze acht tips zo een enkeltje dromenland te pakken.

1. Doe je ogen dicht

Super simpel, maar het werkt wel. Wat veel mensen met slaapproblemen doen, is hun ogen open houden. En drie keer raden hoe je niet in slaap gaat vallen; met je ogen open. Doe ze dus dicht, hoe geforceerd het ook mag voelen. Met zo’n twintig minuutjes moet jij in dromenland zijn. Probeer er ook niet te veel bij na te denken dat je niet kunt slapen. Ja, dat is een typisch gevalletje ‘denk niet aan een roze olifant’, maar als je accepteert dat je niet kunt slapen, ben je zo weg. Thanks, brain!

2. Maak een to-do list

Ben jij iemand die niet kan slapen omdat al je to-do’s door je hoofd spoken? Dan is dit een goede. Pak pen en papier en maakt een lijstje van alles wat je nog moet doen. Zo krijg je rust in je hoofd, waardoor je zo in slaap valt.

3. Doe sokken aan

Hoewel het beter is om in een koele kamer te slapen, kan het helpen om je voeten extra te verwarmen. Dat zorgt er weer voor dat er extra bloed naar je voeten gepompt wordt, waardoor je lichaam iets afkoelt. En warme voetjes zijn sowieso een stuk fijner dan koude.

4. Luister naar roze ruis

Veel mensen luisteren naar een ‘rustgevende playlist’ als ze niet kunnen slapen. Dat werkt helaas niet voor iedereen. Roze ruis (ja, dit bestaat) is dan misschien meer wat voor jou. Het verschil met witte ruis is dat roze ruis voor ons natuurlijker klinkt dan witte ruis.

5. Maak gebruik van essentiële oliën

Een paar druppeltjes lavendel op je handen voordat je gaat slapen, kan wonderen doen voor je nachtrust. Klinkt voor sommige mensen misschien zweverig, maar is écht het proberen waard. Lavendel helpt je lichaam te ontspannen, waardoor je makkelijker in slaap valt. In het ergste geval heb je een potje lavendel in huis.

6. Zet de verwarming uit

Het is echt niet nodig om de hele nacht je verwarming aan te laten staan. We wonen in Nederland, niet op Antarctica. Een temperatuur tussen de 15 en 20 graden is ideaal voor een goede nachtrust. Dat is omdat je lichaam zich klaarmaakt om te gaan slapen, en daarmee ook je lichaamstemperatuur iets verandert. Een koele kamer zorgt ervoor dat de overgang van temperatuur vergemakkelijkt wordt.

7. Focus op je ademhaling

Ademhaling kan een grote rol spelen bij mensen met slaapproblemen. Door ademhalingsoefeningen te doen breng je je focus terug naar je lichaam. En da’s stukken bevorderlijker voor je nachtrust dan ‘hoe het in godsnaam kan dat het heelal zich blijft uitdijen en wij kunnen toch nooit de enige levensvorm zijn en wat zielig dat Pluto geen planeet meer is en oh my god en wat zal ik morgen eten’. Snap je? Haal adem, heel simpel. Als je rustig naar je buik ademt, merk je dat je binnen no-time helemaal relaxed bent.

8. Kom je bed uit

Als je telkens maar blijft woelen, wordt niemand daar uiteindelijk beter van. Je hebt elke denkbare slaappositie al aangenomen en bent tot de conclusie gekomen dat ze allemaal niet werken. Sta gewoon even op. Het klinkt misschien vreemd, maar even iets doen in een andere ruimte kan echt helpen. Het spreekt voor zich dat je niet de nieuwste vlog van een YouTuber gaat zitten kijken. Beeldschermen vermijd je sowieso als je niet in slaap kunt komen. Wel kun je een paar minuten een boek lezen of naar muziek luisteren. Als je maar even niet in bed ligt. Slaap lekker!

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

elite daily

Reageer op artikel:
Slaapproblemen? Met deze 8 trucjes kom je binnen no time in slaap
Sluiten