Heb je last van slaapproblemen? Dit zijn 5 mogelijke redenen

We hebben allemaal weleens plafonddienst gehad en iedereen die dit geregeld heeft, weet hoe vervelend het is. Wil jij gewoon weer een normaal slaapritme krijgen? Dan is het belangrijk dat je achter de oorzaak van je slaapproblemen komt. Er zijn namelijk allerlei redenen voor slaapproblemen.

Te weinig slaap zorgt er namelijk voor dat je minder goed kan focussen, je weerstand lager wordt en dan hebben we het nog niet eens gehad over de enorme impact op je humeur. Wellicht komt jouw slaaptekort door een van deze vijf redenen.

1. Alcohol

Wij genieten wel van een glaasje wijn zo op z’n tijd en dan vooral tijdens (en na) het avondeten. Toch zorgt het drinken van alcohol voor heel veel slaapproblemen. Cardioloog Jennifer Haythe zegt: Alcohol is a diuretic and also can create the need to urinate through the night. In addition, it reduces REM sleep, which is essential for sleep restoration and healthy sleep.”

Vooral het gebrek aan de REM-slaap kan ervoor zorgen dat je wakker wordt met het gevoel dat je overreden bent door een vrachtwagen. Zorg er dus voor dat je je laatste wijntje van de avond ver voor je bedtijd drinkt om een rusteloze nacht te voorkomen.

2. Depressie en angsten

Ook depressie en andere psychologische problemen kunnen ervoor zorgen dat het moeilijk is om in slaap te komen. Als je veel aan je hoofd hebt kom je natuurlijk slecht in slaap. Een tip om hiermee om te gaan is om elke avond voordat je gaat slapen al je zorgen en hersenspinsels op papier te zetten. Op die manier zet je het makkelijker uit je hoofd en slaap je hopelijk iets sneller.

Toch werkt dit ook andersom want slapeloosheid zou zelf ook kunnen zorgen voor psychische problemen op de lange termijn. Dokter Constantine George zegt hierover: “Psychological struggles can make it hard to sleep. Insomnia itself can bring on changes in mood, and shifts in hormones, and physiology can lead to both psychiatric issues and insomnia at the same time.”

3. Ongezonde slaapgewoontes

Eén van de redenen waardoor we slaapproblemen hebben is onze avondroutine. De dingen die we ‘s avonds doen hebben ook invloed op de snelheid waarin we in slaap vallen. Zo is schermtijd natuurlijk killing wanneer je op tijd naar bed wil, dus het kan echt geen kwaad om iets eerder je telefoon, laptop en tv uit te zetten.

Dokter Haythe zegt hierover: “Spending time watching television or staring at your smartphone or computer at bedtime leads to insomnia and sleep disruption.” Als je nog wel iets wil doen na een uur of negen, zet dan een kopje thee en pak er eens een leuk boek bij. Geen zin om te lezen? Nu heb je eindelijk eens tijd om die meditatie oefeningen uit te proberen.

Medicijndokter Dominic Gaziano geeft nog een paar andere tips. Hij zegt: “Stretching before sleep can relax your muscles. Slow, mindful breathing; meditation; and dark rooms can help you to fall asleep faster.” Daarnaast is achttien graden volgens Dominic de ideale temperatuur voor je lichaam om bij in slaap te vallen. Nog iets om rekening mee te houden dus.

4. Laat eten

Wanneer je honger hebt, is het lastig om in slaap te vallen. Toch is teveel eten net voordat je wil gaan slapen ook niet bepaald bevordelijk. Zorg ervoor dat je een beetje op tijd je avondeten naar binnen werkt en als je later op de avond nog honger hebt, mag je een lichte snack.

Dokter George legt uit: “Eating too much may cause you to feel physically uncomfortable while lying down. Many people also experience heartburn, a backflow of acid and food from the stomach into the esophagus after eating, which may keep you awake.”

5. Bepaalde medicijnen

Je zou het misschien niet snel verwachten, maar er zijn aardig wat medicijnen die ervoor kunnen zorgen dat je niet goed in slaap valt. Dokter George vertelt dat dit onder andere bepaalde antidepressiva’s zijn en medicijnen tegen astma en een hoge bloeddruk.

Of dit het geval is bij jouw medicijnen kan je natuurlijk niet meteen zeggen. Maar als je slecht slaapt, kan je dit altijd aan je huisarts vragen natuurlijk.

Slaapproblemen zijn in ieder geval mega vervelend en kunnen verschillende redenen hebben. Heb je aan al deze vijf punten gewerkt en krijg je alsnog te weinig slaap? Dan is het verstandig om even een bezoekje aan je huisarts te brengen.

Popsugar

Reageer op artikel:
Heb je last van slaapproblemen? Dit zijn 5 mogelijke redenen
Sluiten