Myrthe Hoekstra
Myrthe Hoekstra Love & Life 17 mrt 2018

Slapeloosheid? Met deze trucjes val jij gegarandeerd in slaap

Alsje ‘s nachts zo uitkijkt om wat slaap te pakken is slapeloosheid the worst. Al eerder deelden we vijf rare slaaptrucjes, maar natuurlijk hebben we nog veel meer tips. Lees je mee?

Slapeloosheid

1. Probeer deze ademhalingstechniek

Er bestaan een heleboel ademhalingstechnieken. Tja, kom er dan maar eens achter welke het beste voor jou werkt. Volgens ‘The Telegraph’ werkt de 4-7-8 techniek voor de meeste mensen. De techniek werkt zo: je ademt in (vier seconden), je houd je adem vast (zeven seconden) en je ademt uit (acht seconden). Herhaal dit drie keer. Het inhouden van je adem werkt kalmerend voor je parasympathische zenuwstelsel en het helpt bij het vertragen van je hartslag. Hierdoor val je sneller in slaap.

2. Zorg voor een koude temperatuur in je kamer

Zodra je gaat slapen, zakt de temperatuur van je lichaam. De warmte in je slaapkamer heeft invloed op je lichaamstemperatuur. Teveel verschil tussen je lichaamstemperatuur en de temperatuur van je omgeving zorgt ervoor dat je lichaam zijn ‘ideale’ slaaptemperatuur niet kan bereiken, waardoor je minder goed slaapt. Volgens deskundigen is een temperatuur tussen de 17 en 21 graden de beste slaaptemperatuur.

3. Splash koud water op je gezicht

Je gezicht onder de koude kraan houden doet je eerder denken aan een techniek om wakker te blijven, maar het helpt ook om te relaxen. Dat zagen we niet aankomen! Wanneer je je hoofd in ijskoud water doopt, worden je hersenen als het ware ‘opnieuw’ opgestart om zo tot rust te komen. Je hartslag en bloeddruk gaan omlaag, waarna je hopelijk snel als een blok in slaap valt.

4. Ga ‘hersenloze dingen’ doen

Het klinkt heel simpel om even nergens aan te denken, maar het is moeilijker dan je denkt. De oplossing? Wandel even naar de keuken voor een glas water, lees een ‘slaapverwekkend’ boek of doe iets aan het huishouden (zoals strijken). Wat je ook doet, houd het bij rustige en ‘hersenloze’ activiteiten. Na vijftien tot twintig minuten merk je dat je vanzelf moe wordt.

5. Neem magnesium in voordat je gaat slapen

Heb je een magnesiumtekort? Dan krijg je last van slapeloosheid. Tegenwoordig kan je overal magnesiumtabletten kopen, bijvoorbeeld in een drogisterij. Je zal zien dat het gebruik hiervan zorgt voor ontspanning in je zenuwstelsel. Zo bereid je je lichaam en geest voor om te gaan slapen.

Elite Daily

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Slapeloosheid? Met deze trucjes val jij gegarandeerd in slaap
Sluiten