Ciao slecht slaappatroon – door je ochtendritueel te veranderen slaap jij straks als een roos

Slaap je slecht? Hier kan je iets aan veranderen vanaf het moment dat jij je bed uitrolt. Goed slapen heeft namelijk met veel meer te maken dan enkel op tijd naar bed gaan en genoeg uren tukken. Probeer je ochtend eens goed te beginnen door deze stappen te volgen.

De gevolgen van slecht slapen

Het moge duidelijk zijn dat een goede nachtrust pakken vele voordelen heeft en dat langdurig slecht slapen de nodige nadelen met zich meebrengt. Jezelf een gezond slaappatroon aanleren is helaas makkelijker gezegd dan gedaan. Als je eenmaal vastzit in een ritme en met regelmaat slecht slaapt, dan kom je daar moeilijk vanaf. Probeer langzaamaan eens aan de volgende stappen te werken en je merkt al snel verbetering.

Ga naar buiten zodra je wakker wordt

Of je nu naar buiten gaat om een ochtendwandeling te maken of om wat intensiever je lichaam te bewegen: het is goed om je bloot te stellen aan het licht en donker. Stap dus zodra je uit bed komt even naar buiten.

Ditch de koffie

Wil je in de ochtend wakker worden, dan grijp je al snel naar een kop koffie (of drie). Niet zo handig. Lukt het je niet om af te kicken of weiger je dit simpelweg te doen – wat we vol-le-dig begrijpen -, dan helpt het in ieder geval om zes uur voor het slapen gaan je bakkie pleur te laten staan.

Sta elke dag rond dezelfde tijd op

Voor een goed slaapritme is het belangrijk elke dag (rond) dezelfde tijd op te staan. En ja, dat betekent waarschijnlijk dat je ook in het weekend voor twaalven je bed uit moet komen.

Zeg maar dag tegen snoozen

Als je ons vraagt naar onze favoriete hobby, dan komen we al snel bij snoozen uit. Niks zo fijn als ongegeneerd twee uur snoozen voordat je het bed verlaat. Is het goed? Absoluut niet. Je komt in een enorm korte slaapcyclus terecht die je ritme eigenlijk alleen maar verstoort. Omdat we weten hoe ontiegelijk moeilijk het is van je snooze-gewoonte af te komen, is het belangrijk om helse maatregelen te treffen. Zet bijvoorbeeld die wekker meters van je bed af of installeer tien wekkers die elk een minuut na elkaar afgaan. Wedden dat je dan snel je bed uitvliegt?

Sport in de ochtend

Naast een korte ochtendwandeling werkt sporten goed in de ochtend. Een work-out in de ochtend zorgt ervoor dat je lichaam eerder in de avond begint met het produceren van melatonine. En laat dat nu precies het stofje zijn dat je nodig hebt.

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Signalen die je vertellen dat je misschien toch wat meer slaap nodig hebt

Bustle

Reageer op artikel:
Ciao slecht slaappatroon – door je ochtendritueel te veranderen slaap jij straks als een roos
Sluiten