Dit is hoe je van slechte en smerige gewoontes afkomt en goede gewoontes aanleert

We hebben ze allemaal wel: slechte (en smerige) gewoontes. Denk aan eten van de grond rapen als het is gevallen, in je neus peuteren of roken. Ze zijn ook niet allemaal even goed voor ons en daarom is het beter dat je er gewoon van afkomt. Kies in plaats daarvan een nieuwe, goede gewoonte waar je trots op kan zijn.

Omdat we ze allemaal wel hebben en je er misschien wel vanaf wil, vertellen wij je hoe je van je slechtste en smerigste gewoontes afkomt.

Slechte en smerige gewoontes

Als iets eenmaal je gewoonte is geworden, is het heel moeilijk om er weer vanaf te komen. Als het een goede gewoonte is, is dat natuurlijk geen probleem. Maar is het een slechte, smerige (en misschien wel ongezonde) gewoonte, is het behoorlijk irritant. Maar hoe kom je van die slechte gewoontes af? BJ Fogg, de directeur van Stanford University’s Behavior Design Lab, ziet een slechte gewoonte als een soort knoop die je niet los kan maken. “Often the best place to start isn’t where you think it is. It’s all about pulling the right string, and that can lead to progress.” zegt hij.

De helft van de acties die we doen op een dag zijn een gewoonte. Loop je iedere ochtend standaard eerst naar je koffiezetapparaat? Yup, gewoonte. Poets je je tanden na je ontbijt? Yup, gewoonte. Onze hersenen zijn erop ingesteld om deze gewoontes te herhalen. Als je dus een slechte gewoonte hebt en hiermee wil stoppen, werk je tegen je hersenen in. En ruzie met je hersenen wil je natuurlijk niet.

Trucjes tegen slechte gewoontes

Gelukkig zijn er ook een hoop trucjes waarmee we van onze slechte en smerige gewoontes afkomen. Al jaren onderzoeken mensen hóe je het beste van die gewoonten afkomt. Niet alleen het afleren, maar ook het aanleren van een nieuwe, goede gewoonte gebeurd door het sturen van je hersenen. Thanks hè daarboven.

1. Begin klein

Het allerbelangrijkste is dat je niet in één keer je hele leven om wilt gooien. Begin klein. Repeat. Begin klein. Ja, we weten het, het klinkt logisch en super saai, maar het werkt écht. En als we het hebben over klein, bedoelen we écht klein. Als je bijvoorbeeld je tanden nooit flost, begin dan met één tand per avond. Ja, letterlijk één tand. Flos die witte vriend en je bent klaar.

Waarom dit werkt? Het idee van al je tanden flossen klinkt in je hoofd gewoon als een hele grote taak. Wanneer je maar één tand flost is dit niet meteen zo intimiderend. Flos je er één dan heb je al een stap in de goede richting naar een nieuwe, goede gewoonte gezet. Plus, wanneer je eenmaal gestart bent, ben je misschien meer gemotiveerd om meerdere tanden te flossen. Handig toch?

Voor andere gewoontes die je aan wil leren werkt dit overigens ook: wil je meer sporten? Start met drie squats op een dag. Wil je meer groente eten? Start met het eten van één wortel tijdens de lunch.

2. Maakt het jezelf moeilijk

Oke, je tanden flossen is leuk, maar hoe zit het met onze slechte en smerige gewoontes? Opnieuw, begin klein, maar misschien belangrijker nog, maak het jezelf moeilijk. Dit klinkt heel tegenstrijdig, maar dit helpt je gegarandeerd. Wat triggert jou om die sigaret op te steken of dat extra kopje koffie te drinken? Is het het moment op de dag? Een vriend die je aanmoedigt of misschien een bepaalde locatie waar je bent?

Je eigen huis zit bijvoorbeeld vol met dingen die jou triggeren. Misschien kom je wel thuis van werk, zet je een kop koffie en plof je op de bank. Om het jezelf moeilijker te maken haal je koffiebonen in plaats van gemalen koffie. Zo moet je een extra stap doorgaan om die kop koffie te zetten. En zeg nee als iemand je een sigaret aanbiedt, want jij en ik weten allebei dat je er anders nooit van afkomt.

3. Ga het uit de weg

Om het je nóg makkelijker te maken moet je eigenlijk gewoon je complete omgeving veranderen. Door een complete verandering van je omgeving heb je geen triggers meer. Hierdoor grijp je dus ook niet meer naar die slechte gewoontes. Het enige nadeel: verhuizen is NIET goedkoop. Daarbij verhuizen mensen niet ieder jaar of wisselen we niet ieder jaar van baan.

Hele grote, drastische veranderingen (zoals naar een andere omgeving gaan) werken overigens minder goed dan kleine stapjes. Dus probeer je slechte gewoontes uit de weg te gaan in je eigen omgeving, zonder dat je drastische maatregelen hoeft te nemen.

4. Wees open over je veranderingen

Het is belangrijk om open te zijn over wat je wil veranderen of waar je vanaf wil komen. Stel, je wil vaker hardlopen dan moet je er met positieve gedachten in gaan. Het gaat namelijk niet werken als je constant tegen jezelf zegt dat je alles aan hardlopen haat. Bedenk dus dat je het wél leuk vindt, inclusief duizend liter zweet en je bouncing boobs.

5. Verander iets dat je écht wil veranderen

Het heeft geen zin om dingen te veranderen die je eigenlijk niet wil veranderen. In plaats van iets te doen wat je moét doen (zoals je bed opmaken), doe je dingen waar je enthousiast over bent. Een andere manier van denken is dat je niet je gedrag verandert, maar je identiteit. Je begint niet met de gewoonte om hard te lopen; je wordt hardloper. Dit is een belangrijke onderscheiding, dus verander je mindset en wordt net zo snel als Usain Bolt.

Als je alleen de gewoonte wil aanleren om hard te lopen, heb je op een gegeven moment het gevoel van: oké, en nu? Als je jezelf als hardloper gaat beschouwen, heb je dit niet.

Het allerbelangrijkste is dus om kleine stapjes te zetten. Neem dingen triggers weg uit je leven, geef die gemalen koffie maar aan je buurvrouw. Gegarandeerd dat je van je slechte gewoontes afkomt.

Refinery29

Reageer op artikel:
Dit is hoe je van slechte en smerige gewoontes afkomt en goede gewoontes aanleert
Sluiten