Snel afvallen op een gezonde manier? Deze 5 tips helpen je daar een handje bij

Wie weleens een poging doet om wat gewicht te verliezen, merkt dat het niet altijd even snel gaat. Ben je nu voor niets zo gezond aan het doen of wat? Afvallen kost nu eenmaal tijd, daar kunnen we niets aan veranderen. Toch helpen deze tips je een handje als jij snel wil afvallen, zonder dat je een ongezond crashdieet hoeft te volgen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Tips waardoor snel afvallen mogelijk wordt

Wij raden snel en onverantwoord afvallen te allen tijde af. Toch begrijpen we dat je misschien een deadline hebt qua gewichtsverlies. Bijvoorbeeld dat ene festival waar je een iets te strak jurkje voor kocht. Of de bruiloft van een vriendin, die jou (als bruidsmeisje) in een onflatteus pakje hijst. In dit soort noodgevallen helpen de volgende tips een handje bij gewicht verliezen op korte termijn.

1. Vervang je drankjes

Het eerste waar je mee begint is het vervangen van drankjes. Weg met de zoete sapjes, frisdranken en alcohol. Water, groene thee en groene smoothies zijn vanaf nu jouw go to dranken. Een kopje koffie kan ook geen kwaad, maar dan hebben we het wel over een kopje koffie zonder suiker. Een flat-white-frappe met twee shots karamelsiroop en een berg slagroom staat helaas niet op dit menu.

2. Geen suiker en granen

Suiker en granen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel enorm gaat schommelen, met als gevolg dat de vetverbranding wordt geblokkeerd. Daar zit je nu natuurlijk niet op te wachten. Probeer daarom geen of zo min mogelijk suikerhoudende producten of producten met graan te nuttigen. Alles in de trant van taart, koek, snoep, brood, pasta en aardappelen is (voor nu) even verleden tijd.

3. Dineer eerder en eet daarna niets meer

Door eerder avond te eten heeft jouw lichaam langer de tijd om zich goed voor te bereiden op de nachtrust. Hierdoor is je hormoonhuishouding beter in balans en dat zorgt ervoor dat je meer gewicht verliest. En dat de late night snacks nu even geen slim plan zijn, dat komt waarschijnlijk niet als verassing.

4. Drink meer water

Ja hoor, daar is ‘ie weer. Toch is het drinken van veel water ontzettend belangrijk tijdens het afvallen. Water is namelijk betrokken bij veel processen in het lichaam en zo ook bij de vetverbranding. Wie niet genoeg water drinkt, verbrandt ook minder vet. Er wordt aangeraden om zo’n 2 liter water te drinken per dag, tanken dus.

5. Eet traag

Wie rustig eet is – volgens onderzoek – meer met zijn of haar aandacht bij het eten. Dit zorgt ervoor dat je eerder volzit en dat je meer voedingsstoffen uit het eten haalt. Door zo’n dertig keer op je hap te kauwen eet je bewuster en verbrand je meer calorieën.

Om het nóg iets te versnellen sport je ook bij deze levensstijl. Dit hoeft niet eens veel tijd te kosten, in dit artikel lees je hoe je dit doet in slechts een half uurtje per dag.

soChickenJasper Alblas

Reageer op artikel:
Snel afvallen op een gezonde manier? Deze 5 tips helpen je daar een handje bij
Sluiten