Redactie
Redactie Love & Life 18 jun 2020

Sneller resultaat boeken met sporten? 5 tips voor het beter behalen van jouw doelen

Het is bijna zover, over enkele weken kunnen we langzaamaan weer de sportschool in. Veel frequente sportschoolgangers hebben de afgelopen periode initiatieven bedacht om alsnog in shape te blijven, maar ook heel veel niet-sporters sloten aan om de kans te grijpen om fit te worden vanuit huis. Het is echter lang niet altijd makkelijk om snel resultaat te boeken, zeker als je helemaal zelf aan de slag gaat.

Ben je al een tijdje bezig met het sporten, maar is het je nog niet gelukt en weet je ook niet zo goed waar dit door komt? Geen zorgen, we’ve all been there. Hoewel je vol goede moed aan de slag gaat, lijkt er soms iets te zijn dat ervoor zorgt dat we ons doel niet behalen. Healthy lifestylecoach en ondernemer achter Slim Living, Bas van Beest legt ons met vijf tips uit hoe je je doelen het beste kunt bereiken.

Sneller resultaat boeken? Zo doe je dat

Al maanden ben je druk bezig met verschillende workouts. Je werkt je elke keer weer in het zweet en in het begin leek je daar ook nog flinke stappen mee te maken. Maar de progressie stagneert en je staat voor je gevoel al weken stil. Dat buikvet verdwijnt niet, je wordt niet sterker, je spiermassa neemt niet toe en eigenlijk heb je er ook helemaal geen zin meer in.

Misschien is het zelfs al niet de eerste keer en heb je vaker ervaren dat het niet lukt om daar te komen waar je graag zou willen zijn. Deze simpele tips, tricks en eye-openers geven je meer inzicht in de oorzaak van stagnatie en in wat je kunt doen om hier verandering in te brengen.

Techniek

Trainen met de juiste techniek is niet alleen belangrijk om blessures tegen te gaan, maar ook om het meeste uit je training te halen. Als je een oefening niet goed uitvoert, gaat je lichaam dit compenseren. Het zet andere spieren aan het werk, die je wellicht juist níet wilt trainen.

Het is daarom belangrijk dat je je oefeningen goed uitvoert. Als je bijvoorbeeld met een trainingsvideo sport, kun je hem het beste eventjes pauzeren, als je iets meer tijd nodig hebt om de oefeningen goed en gecontroleerd uit te voeren, in plaats van dat je ongecontroleerd door alle oefeningen heen raast.

De kracht van consistentie

Trainen is erop gericht om je lichaam prikkels te geven, waardoor het zich gericht zal aanpassen en shapen. Het beste resultaat bereik je echter niet door eenmalig heel veel prikkels te geven en (te) zwaar te trainen, maar door frequent en consistent te sporten. Plan dus je momenten in en hou je eraan.

Voeding

Voeding en training zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om goed te kunnen trainen heb je de juiste brandstof nodig. Om het resultaat van de training zichtbaar te maken in je lijf ook. Immers, wie ziet je sixpack nog als je je spieren bedekt met een laagje vet van alle snacks die je blijft eten?

Ieder lichaam en elk doel heeft andere voedingsbehoeftes. Je kunt bij Slim Living voedingsadvies krijgen dat is afgestemd op jouw persoonlijke fitnessdoel.

Progressieve overload

Er is één gouden tip om vorderingen te blijven boeken: zorg dat je iedere training meer doet dan de keer daarvoor. Als je steeds hetzelfde blijft doen, blijf je ook stilstaan in je progressie. Denk aan het sporten met zwaarder gewicht, het uitvoeren van meer herhalingen, langere sets of het aanscherpen van je techniek.

Herstel

Minstens zo belangrijk als de trainingen zelf, is het herstel ná een sportsessie. Met een uur lang trainen mat je je lichaam aardig af. Er treedt spierschade op en je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen. Wanneer je zóveel doet dat je lichaam hier niet meer van kan herstellen, boek je ook geen vooruitgang meer. Gun je lichaam dus voldoende rust. Met gezonde voeding, voldoende slaap, het beperken van stress én je alcoholinname, kun je je herstel optimaliseren.

Zoals je ziet zijn er verschillende zaken van invloed op het boeken van vooruitgang tijdens je training. Bovendien is het dus helemaal niet zo gek dat het je, na een vliegende start, niet altijd lukt om die stijgende lijn door te zetten. Wat extra hulp en begeleiding van buitenaf kunnen je hier wellicht bij helpen.

Gelijk aan de slag? Je kunt contact opnemen met personal training studio Slim Living voor vrijblijvend advies. Ook plaatsen ze dagelijkse trainingen, gezonde recepten en tips & tricks op hun Instagram om jou te helpen om je doelen te bereiken.

Reageer op artikel:
Sneller resultaat boeken met sporten? 5 tips voor het beter behalen van jouw doelen
Sluiten